پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۰
پيتر شفر با «كمدي سياه» به بازار كتاب آمد

نمايشنامه «كمدي سياه» نوشته پيتر شفر با ترجمه مجید روئین‌پرویزی به بازار كتاب آمد. اين اثر نامزد جايزه توني بوده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين نمايشنامه داستان «برندسلی میلر» و نامزدش «کارول ملکت» است. آنها خود را برای یک مهمانی آماده می‌کنند. قرار است «جورج بمبرگ» یک کلکسیونر و میلیونر معروف برای خرید کارهای برندسلی و «کلنل ملکت» پدر کارول برای دیدن وضعیت زندگی برندسلی به خانه آنها بیایند. این دو برای تحت تاثیر قرار دادن پدر کارول وسایل قيمتي «هارولد گورینج» همسایه برندسلی را که بسیار هم نسبت به وسایل خود حساس است، دزدیده‌اند. این اثر از زبان هشت شخصیت روايت مي‌شود.

نمايشنامه «كمدي سياه» نوشته پيتر شفر با ترجمه مجید روئین‌پرویزی در شمارگان 1100 نسخه و با قیمت 2700 تومان از سوي انتشارات افراز به چاپ رسيده است. نگاهی به کمدی سیاه مقاله «پیتر برگمن» هم ضمیمه اين اثر است.

سر پيتر لوين شفر، معروف به پيتر شفر، نمايشنامه‌نويس انگليسي خالق نمايشنامه‌هاي زيادي است كه برنده جوايز مختلف بوده و برخي از آنها تبديل به فيلم شده‌اند.

شفر در ليورپورل به دنيا آمد. پدرش دلال معاملات ملكي بود. او تحصيلات متوسطه را در لندن گذراند و موفق شد در كالج ترينيتي كمبريج در رشته تاريخ بورس بگيرد. در زمان جنگ جهاني دوم جزو كساني بود كه به معادن زغال سنگ فرستاده شد تا سوخت ارتش را تامين كنند. پيش از آنكه به ذائقه‌اش در نمايشنامه‌نويسي پي ببرد كارهايي از قبيل صندوق‌داري، كتاب‌فروشي و دستياري در كتابخانه عمومي نيويورك را تجربه كرد.

نخستين نمايشنامه او «شوره‌زار» است. در پي اين موفقيت شفر به نوشتن ادامه داد و موقعيت خود را به عنوان يك نمايشنامه‌نويس در سال 1958 با توليد نمايش «تمرين پنج انگشتي» تثبيت كرد. اين نمايش در لندن با كارگرداني جان گيلگاد به روي صحنه رفت كه جايزه نمايشنامه‌نويسي دراما استاندارد را به خود اختصاص داد. زماني كه اين نمايش در سال 1959 براي اجرا به نيويورك رفت، در آنجا هم مورد استقبال قرار گرفت و جايزه منتقدان نمايشي اين شهر را نيز از آن خود كرد.

روش شفر شامل تركيب يگانه‌اي از درام فلسفي و كمدي هجوآميز است.

نمايشنامه «اسب» براي شفر جايزه توني نمايشنامه‌نويسي و نيز جايزه حلقه منتقدان نيويورك در سال 1975 را به ارمغان آورد. اين نمايشنامه سفری هيجان‌انگيز به درون ذهن پسر 17 ساله‌اي است كه در يك اصطبل كار مي‌كند و در چشم شش اسب ميخ طويله فرو كرده است.

شفر موفقيت خود را با «آمادئوس» ادامه داد و جوايز اونينگ استاندارد و منتقدان لندن را به خود اختصاص داد. اقتباس سينمايي از آمادئوس در سال 1984 با موفقيت بي‌سابقه‌اي همراه بود و براي سازندگان آن هشت جايزه اسكار از جمله بهترين فيلم را به ارمغان آورد.

«كلفت‌ها»، «مده»، «حكومت نظامي»، «ويرانگر»، «تبعه دست دوم»، «پرواز بر فراز آشيانه فاخته»، «روز از نو»، «چشم‌اندازي از پل»، «كوري» و «تبرئه شده» از جمله آثاري هستند كه محامدي ترجمه و كارگرداني كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها