سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۹

«کاترین اشمیت» نویسنده آلمانی به خاطر نگارش رمان «تو نمی‌میری» جایزه کتاب سال آلمان را نصیب خود کرد. این رمان داستان زنی است که پس از خونریزی مغزی از بیهوشی خارج می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، این جایزه به خاطر انتخاب رمان «تو نمی‌میری» به عنوان بهترین اثر ادبی سال جاری به این نویسنده 51 ساله ساکن برلین اهدا شد. 

«اشمیت» برای کسب این جایزه با پنج اثر دیگر به رقابت پرداخت که رمان «نوسان تنفسی» نوشته «هرتا مولر» نویسنده برنده نوبل ادبیات،یکی از آنها بود.
 
این نویسنده در این رمان که یک زندگی‌نامه خودنوشت است، داستان زنی را شرح می‌دهد که پس از خونریزی مغزی بیهوش می‌شود و پس از مدتي در بيمارستان به هوش می‌آيد و به آرامی به زندگی بازمی‌گردد. 

در  نقدهايی که طی ماه‌های گذشته بر این رمان نوشته شده، دقت و حوصله اشمیت كه به تازگي جايزه ادبي امسال راديو جنوب غربي آلمان ار نيز دريافت كرده، برای به‌گرايي و بازیابی زبان در این رمان مورد تحسین قرارگرفته است.

هیات داوران در توجیه علت انتخاب این رمان گفت: این رمان گاه به شکلی موجز، گاه طعنه‌آمیز و گاه ترسناک جهان درونی بیماران را روایت می‌کند و نویسنده اجازه می‌دهد داستان خانواده‌اش، ازدواجش و یک علاقه پیش‌بینی نشده در این رمان رشد کند. 

«کاترین اشمیت» در سال 1958 در «گوتا-تورینگن» دیده به جهان گشود. وی در سال 2002 دچار خونریزی مغزی شد و تا مدت زمان زیادی قادر به صحبت کردن نبود. وی که مادر پنج فرزند است علاوه بر کار نویسندگی به عنوان یک روان‌شناس و جامعه‌شناس نیز فعالیت می‌کند.
  
در زمان آلمان دمکراتیک، وی اقدام به انتشار اشعار خود کرد که این مجموعه شعر جایزه «آنا زگرز» سال 1988 را نصیبش کرد و پس از اتحاد آلمان دو جایزه ادبی «لئونس و لنا» و «هایمیتو فون دوده ره» به ترتیب در سال‌های 1993 و 1998 به وی اهدا شد.
 
جایزه کتاب آلمان درمجموع 37500 یورو ارزش دارد که از این مقدار 25000 یورو به «کاترین اشمیت» رسید. هرتا مولر برنده جايزه ادبي نوبل، راینر مرکل، نوربرت شویر، کلمنس جی زتس و استفان توماس دیگر نویسندگان راه یافته به مرحله فینال این جایزه بودند. 

هیات داوران 7 نفره این جایزه امسال به بررسی 154 عنوان کتاب ارسال شده به دبیرخانه این مسابقه پرداختند که تاریخ انتشار آن‌ها از اکتبر سال 2008 به بعد بود. هر يك از انتشاراتی‌هاي آلمانی می‌توانند دو عنوان از آثار خود را در این رقابت شرکت دهند. 

جایزه کتاب سال آلمان که از سوی انجمن ناشران و کتابفروشان آلمان اهدا می‌شود، درطی چند سال به پرمخاطب‌ترین و مورد توجه‌ترین جایزه کشور آلمان مبدل شده است. 

این جایزه در سال 2008 به «یووه تلکمپ» به خاطر رمان «برج» اهدا شد. «جولیا فرانک» با رمان «بانوی نیمروز»، «کاترینا هکر» با رمان «مفلس‌ها» و «آرنو گایگر» با رمان «حال ما خوب است» نویسندگان برنده این جایزه در سال‌های گذشته‌اند. 

انجمن ناشران و کتابفروشان آلمان هر سال با اهدای این جایزه در شب پیش از آغاز نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت از بهترین رمان آلمانی زبان سال پيش تقدیر می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها