سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۳

پروفسور «ینس رایش» زیست‌شناس آلمانی که در درجه اول به عنوان یک فعال حقوق مدنی در دوره جمهوری دمکراتیک آلمان شناخته شده است، به عنوان برنده جایزه امسال «شیلر» شهر«مارباخ» معرفی شد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، «رایش» 70 ساله با قدرت و تاثیرگذاری خود در جنبش شهروندان در دوره آلمان دمکرات كه منجر به سقوط دیوار برلین در سال 1989 شد، شایسته دریافت این جایزه شناخته شده است. 

تحقیقات علمی در زمینه زیست‌شناسی مولکولی همواره با احترام به اصول اخلاقی شناخته شده است. این جایزه 10 هزار یورویی 10 نوامبر و مقارن با دویست و پنجاهمین سال تولد شیلر ،در شهر زادگاهش مارباخ، به این پروفسور اهدا می‌شود.
 
این جایزه که از سال 1959 مقارن با دویستمین سال تولد شیلر پا به عرصه وجود گذاشته تاکنون هر دو سال یک بار به آثارمرتبط با مطالعات منطقه‌ای در «ووتمبرگ» اهدا می‌شد. اما هم اینک معیارهای اهدای این جایزه دستخوش تغییر شده و جایزه شیلر از این پس به انسان‌هایی که در زندگی و یا آثار خود به سنت‌های فکری فریدریش شیلر متعهد هستند، داده خواهد شد. 

این داشمند همچنین به خاطر آنکه برای ترویج مفهوم آزادی مورد نظر «شیلر» تلاش کرده قابل تحسین دانسته شده است. وی که در گوتینگن دیده به جهان گشوده ،در سال 1970 به عضویت گروهی موسوم به «محدوده جمعه» درآمد که یک گروه 30 نفره متشکل از شهروندان مخالف دولت وقت بود. 

حتی تحریم دولت توسط حزب اتحاد سوسیالیستی آلمان نتوانست مانع از تجزیه و تحلیل‌های انتقادی «رايش» از سیستم شود و او در سال 1989 از نخستین امضاکنندگان بیانیه «بیداری 89؛ تالار گفتگوی جدید» بود. 

«رایش» به عنوان یک دانشمند همواره و به ویژه در زمینه پژوهش ژنتیکی، مواضع مترقي و اخلاقی را اتخاذ کرده است.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها