یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۲
بررسي نقش «فدراسيون روسيه» در جهان

بررسي نقش سياسي و اقتصادي كشور روسيه در قاره اروپا و تاثير اين كشور در منطقه در كتابي با عنوان « فدراسيون روسيه» به كوشش گروهي از محققان و نويسندگان وزارت امورخارجه چاپ و منتشر شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين اثر به بررسي و ارزيابي سياست و روابط خارجي كشور روسيه با ساير كشورها و اوضاع اقتصادي ـ اجتماعي اين كشور مي‌پردازد.

براساس مضامين اين اثر، در قرن نوزدهم روسيه در نقش مدافع سنت‌ها را در برابر جمهوري‌خواهي در اروپا ايفا مي‌كرد. اما اين نقش پايدار نبود و با گسترش نفوذ انديشه‌هاي آزادي‌خواهي روسيه تزاري در مرزها محصور شد و در مقابل انقلابيوني كه در اروپا قدرت را در اكثر كشورها به دست گرفته بودند، تقريبا تنها ماندند و به تدريج شكاف فرهنگي گذشته روسيه با اروپا عميق‌تر شد كه با انقلاب كمونيستي در سال 1917 و تشكيل نخستين دولت كمونيستي روسيه تقريبا از اروپا جدا شد.
 
نگراني كشورهاي اروپايي از سرايت انديشه‌هاي ماركسيستي و تلاش رهبران جديد روسيه فدراتيو سوسياليستي براي صدور انقلاب كمونيستي باعث شد تا به تدريج فاصله عميقي ميان آنها ايجاد شود. اگر چه الزامات جغرافيايي، تكنولوژيكي و صنعتي رهبران اتحاد شوروي را در مقاطع مختلف مجبور مي‌كرد براي همگرايي با اروپا تلاش كنند، اما پرده آهنيني كه ميان بلوك شرق و غرب ايجاد شده بود، مانع از تماس اين دو قطب با همديگر مي‌شد. با فروپاشي اتحاد شوروي و پايان يافتن نگراني اروپا از انديشه‌هاي كمونيستي و اطمينان از پيروزي در جنگ سرد با اين كشور، به تدريج زمينه بازگشت روسيه به اروپا و ايفاي نقش در اين قاره فراهم شد.

اين اثر در هفت فصل با عنوان‌هاي «جغرافياي طبيعي و اوضاع اقليمي»، «تاريخ»، «فرهنگ و اوضاع اجتماعي»، «اوضاع اقتصادي»، «ساختار سياسي»، «سياست خارجي» و «روابط با جمهوري اسلامي ايران» تهيه و تنظيم شده است.

در بخشي از اين اثر با عنوان «مواضع روسيه نسبت به رژيم حقوقي درياي خزر» آمده است: « موضوع رژيم حقوقي در سال‌هاي اخير به يك موضوع حساس براي افكار عمومي و سياستمداران كشورهاي ساحلي درياي خزر تبديل شده است. ايران و روسيه اگرچه در اين دريا در كنار هم قرار ندارند، اما به عنوان دو طرف اصلي معاهدات 1921 و 1940 كه تنها اسناد ناظر بر رژيم حقوقي درياي خزر تاكنون مي‌باشند، از اهميت زيادي برخوردار است. سياست‌ها و مواضع دو كشور در سال‌هاي ابتدايي هم‌سو بود اما به تدريج روس‌ها با تجديد نظر در مواضع خود، از مواضع گذشته عدول نمودند و همين امر سو تفاهماتي را بر جاي گذاشت.»

از ديگر موضوعات اين اثر مي‌توان به روسيه و خاورميانه، روسيه و قدرت‌هاي آسيايي، روابط روسيه و ناتو، روسيه و غرب، پيمان اتحاد بين فدراسيون روسيه و جمهوري بلاروس، اولويت‌هاي سياست خارجي روسيه، نهادهاي موثر در فرآيند سياست خارجي، احزاب در فدراسيون روسيه، روسيه و سازمان تجارت جهاني و روسيه و پديده جهاني‌شدن اشاره كرد.

‌چاپ نخست كتاب «فدراسيون روسيه» از سوي مركز چاپ و نشر وزارت امورخارجه در شمارگان 1000 نسخه، 409 صفحه و بهاي 48000 ريال به بازار كتاب عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط