یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۳
«اسرار و ابزار طنز‌نویسی» منتشر مي‌شود

«اسرار و ابزار طنزنویسی» عنوان کتابی از محسن سلیمانی است که نگارش آن رو به پایان است و توسط انتشارات «سوره مهر» منتشر مي‌شود. نويسنده در اين كتاب علاوه بر پرداختن به مباحث تكنيكي درباره طنز، مروري نيز بر فلسفه طنز دارد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از ستاد خبري انتشارات «سوره مهر»، «اسرار و ابزار طنزنویسی » نام کتاب جدیدی از محسن سلیمانی است كه در آن به مباحث طنزپردازي از منظرهاي گوناگون پرداخته شده. نگارش اين كتاب در حال حاضر رو به پايان است.

در«اسرار و ابزار طنز‌نويسي»، علاوه بر مباحث تكنيكي درباره طنز، به فلسفه طنز نيز پرداخته شده.
 
محسن سلیمانی تاکنون نگارش حدود 500 صفحه از این کتاب را به پایان برده و در نظر دارد حدود 100 صفحه دیگر هم به آن بیفزاید.

این کتاب که عنوان آن از زنده یاد منوچهر احترامی گرفته شده، به دو بخش اساسی تقسیم می‌شود. در بخش نخست تکنیک‌های طنزنویسی بررسي می‌شود و سپس به مباحث ایجازی درباره فلسفه طنز و اینکه اساسا چرا می‌خندیم و چه چیزهایی ما را به خنده وامی‌دارد، پرداخته شده. 

تمرکز در این بخش بیشتر بر تکنیک طنزنویسی است و درباره ماهیت طنز، بحث‌های مختصری به ميان آمده.

در این بخش همچنین مطالبي درباره انواع طنز و کلاس‌های طنزآموزی از نگاه برخی نویسندگان آمده است.
 
مقالاتي درباره آموزش آکادمیک طنزنویسی در دیگر کشورها مانند آمریکا نيز، بخش ديگري از مطالب اين كتاب است.

بخش دوم کتاب هم به مصاحبه با طنزنویسان اختصاص دارد و عنوان آن «طنزنویسی به روایت طنزنویسان» است. این نویسندگان از بین رمان‌نویسان، فیلمنامه و نمایشنامه‌نویسان و ستون‌نویسان روزنامه‌ها انتخاب شده‌اند.

قسمت عمده این گفتگوها با نویسندگان خارجی است و گفت‌و‌گو با برخی طنز‌نویسان ایرانی همچون عمران صلاحی هم در این بخش آورده شده است.

از محسن سلیمانی تاکنون ترجمه دو مجموعه داستان «عابر پیاده» و «عید پاک» و نیز کتاب‌های «رمان چیست؟»، «28 اشتباه نویسندگان »، در «سوره مهر» منتشر شده.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها