چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۵
راهنمايي براي آشنايي با فلسفه يونان

سوفيا مك‌دونالد كتاب «فلسفه یونان» را براي اداي احترام به انديشمندان بزرگ يوناني نوشته است، كساني كه كوشيده‌اند با تحليل، استدلال و برهان، درك بهتري از جهان ارائه كنند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سایت آمازون، مك‌دونالد در اين كتاب در جست‌وجوي ايده‌هاي كليدي فيلسوفان بزرگي است كه در ساخته شدن فرهنگ غربي نقش داشته اند. وي مي‌كوشد به زندگي اين فيلسوفان و تأثيرشان در جامعه و ارزش پرسش‌هايي كه به واسطه‌ي تجزيه و تحليل دقيق عقلاني طرح كرده‌اند بپردازد.

براي درك بهتر دنياي مدرن، شناخت ريشه‌هاي آن ضروري است؛ ريشه‌هايي كه بي‌شك يكي از آن‌ها يونان باستان است كه يكي از سرچشمه‌هاي تمدن اروپاست و مي‌توان يونانيان را از پيشگامان مهم و اوليه تفكر فلسفي و بنيان‌هاي جهان مدرن دانست.

ماتريالسم و ايده‌آليسم دو موضوع اصلي بوده‌اند كه يونانيان به آن مي‌پرداختند: در يكي درباره‌ جهان، طبيعت و ماده مي‌انديشيده‌اند و در دومي درباره انسان، سياست، عدالت، خوب و بد و ارتباط با خدايان. يونانيان براي نخستين بار ميان اسطوره و فلسفه تمايز قائل شدند و به روشي علمي در پژوهش روي آوردند. رياضيات، فيزيك، منطق، كيهان‌شناسي، پزشكي، سياست، اخلاق و زيبايي‌شناسي از جمله موضوعاتي بوده كه فيلسوفان يونان باستان درباره آن‌ها به بحث مي‌پرداخته‌اند.

اين كتاب مقدمه‌اي مفيد است بر فلسفه يوناني كه مك‌دونالد در آن به موضوعات فوق مي‌پردازد و بسط و گسترش جريانات فكري آن دوران را از زمان پيش‌سقراطيان، فيثاغورس، هراكليتوس و سوفسطائيان تا سقراط، افلاطون و ارسطو نشان مي‌دهد. كتابي كه با سبكي روشن و جذاب، درباره منابع و سرچشمه‌هاي اصلي فرهنگ غرب و جامعه دانش‌بنياد امروز نوشته شده است.

سوفيا مك‌دونالد، نويسنده استراليايي، پژوهشگر و ويراستاري است كه در اسكاتلند زندگي مي‌كند. وي علاوه بر اين‌كه ‌اكنون در دانشگاه آزاد و كالج هنرها و تكنولوژي كمبريج‌شاير، درام كلاسيك و فلسفه تدريس مي‌كند، به عنوان ويراستار در كتاب‌هاي بسياري كه درباره موضوعات كلاسيك در انتشارات دانشگاه كمبريج منتشر مي‌شوند فعاليت مي‌كند.

كتاب «فلسفه يونان» نوشته سوفيا مك‌دونالد در 144 صفحه و به زبان انگليسي از سوي انتشارات كوپرارد در سال جاري منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها