سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۶
تحلیل آثار و اندیشه‌هاي نویسندگان بزرگ فرانسه در قرن 20

كتاب «تحلیل آثار و اندیشه‌هاي نویسندگان بزرگ فرانسه در قرن 20» به قلم محمدرضا محسني كه به بررسي آراي «مارسل پروست، ژان پل سارتر، مارگریت دوراس و ژان ماری گوستاو لوکلزیو» اختصاص دارد، از سوي انتشارات بازتاب‌نگار منتشر مي‌شود.

فلامك بردايي، مدير داخلي انتشارات بازتاب‌نگار، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ اين اثر را دنباله‌ كتاب «نقد و بررسی آثار بزرگ ادبی فرانسه در قرن بيستم» به قلم همين نويسنده معرفي كرد و گفت: کتاب حاضر تا حدودي با شیوه‌‌اي متفاوت از اثر پيشين نويسنده به نگارش درآمده است.

وي افزود: اين كتاب، آثار و اندیشه‌هاي چهار نویسنده‌ برجسته‌ فرانسوي را با تحليل آثار متعددی از او بررسی مي‌كند. البته از مارسل پروست، تنها کتاب نخست او با عنوان «طرف خانه سوان» تحلیل شده است، زیرا بررسی مجموعه‌ «در جست‌وجوی زمان از دست رفته» به دلیل گستردگی و پیچیدگی کارِ پروست، فرصتی طولانی مي‌طلبد.

بردايي به شرح حالي از زندگی و احوال شخصی و نیز فعالیت‌‌های ادبی هر يك از نويسندگان، پیش از پرداختن به آرا و ویژگی‌‌های آثار آنان در اين كتاب اشاره كرد و گفت: اين شرح‌حال‌ها در شناخت بهتر انديشه‌هاي نویسندگان موثر خواهد بود.

وي ادامه داد: فصل نخست این کتاب، به بررسی تحولات ادبی فرانسه در نیمه‌ دوم قرن 20 اختصاص دارد و نمايي کلی از آرا و آثار آفریده ‌شده در این دوره را به صورت اجمالی ارايه مي‌کند و فصل دوم به تحلیل آثار پروست و دیدگاه‌هاي زیبایی‌شناسانه وي مي‌پردازد.

مدير داخلي انتشارات بازتاب‌نگار افزود: نقد اصول فلسفه اگزیستانسیالیسم سارتر و ديدگاه‌هاي او در رمان «تهوع» و نمایش‌نامه‌هاي «مگس‌ها» و «در‌های بسته» موضوع فصل سوم و بررسي سه اثر در سه دوره زماني كاري متفاوت بانوي نويسنده فرانسوي، مارگريت دوراس مباحث فصل چهارم را تشكيل مي‌دهند.

بردايي درباره «ژان ماری گوستاو لوکلزیو» به عنوان آخرين نويسنده‌اي كه اين كتاب به او مي‌پردازد، گفت: وي كه برنده‌ جایزه‌ نوبل ادبی سال 2008 است، داراي تأملاتی معنوی درباره‌ انسان و جهان است و اين كتاب مي‌كوشد جهان داستانی او را در ابعاد و آثار مختلفش بررسی كند.

وي در پايان گفت: كتاب «تحلیل آثار و اندیشه‌هاي نویسندگان بزرگ فرانسه در قرن 20» مجوز نشر را دريافت كرده است و به‌زودي در شمارگان 1100 نسخه، 250 صفحه و بهاي 45000 ريال روانه بازار كتاب مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط