سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۴
منظومه كهن «علي ‌نامه» نقد و بررسي مي‌شود

نشست «بررسي منظومه‌هاي ديني با نگاهي به منظومه علي نامه» به كوشش خبرگزاري شبستان، دوشنبه 6 مهرماه در تالار اجتماعات ستاد عالي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور برگزار مي‌شود._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، منظومه «علي ‌نامه» سروده شاعري گمنام با تخلص «ربيع» که آن را در اعتراض به «شاهنامه» فردوسي سروده است همزمان با ميلاد حضرت علي(ع) به كوشش مركز پژوهشي ميراث مكتوب منتشر و در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفت.

به گفته مرتضي طاهريان مسوول شوراي سردبيري خبرگزاري شبستان، در نشست «بررسي منظومه‌هاي ديني با نگاهي به منظومه علي نامه» دکتر مهدي محبتي و دکتر عليرضا بهراميان منظومه‌هاي حماسي ديني و منظومه تازه منتشر شده «علي نامه» را نقد و بررسي مي‌کنند. اين منظومه هم از نظر قدمت تاريخ حماسه‌هاي شيعي و هم از نظر دربرداشتن نوادر لغات و ترکيبات فارسي کهن در کمال اهميت است.

منظومه علي نامه سروده به سال 482 هجري قمري از سراينده‌اي متخلّص به ربيع (420 ﻫ .ق) است که نسخه برگردان (فاکسيميله) به قطع اصل نسخه خطي شماره 2562 کتابخانه موزه قونيه (ترکيه) کتابت حدود سده هفتم هجري است که با مقدمه استاد محمدرضا شفيعي کدکني و دکتر محمود اميدسالار توسط ميراث مکتوب با همکاري کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شوراي اسلامي و کتابخانه تخصصي تاريخ اسلام و ايران و مؤسسه مطالعات اسماعيليه منتشر شده است.

«علي ‌نامه» اثري است به سبک شاهنامه فردوسي درباره دلاوري‌هاي حضرت علي (ع) در جنگ‌هاي صدر اسلام که به نظم در آمده است. نسخه اصلي اين اثر در موزه قونيه بوده است و تاريخ کتابت اين اثر نشان مي‌دهد که حدود صد سال بعد از سرايش شاهنامه فردوسي سروده شده است. نسخه اصلي اين منظومه را مجتبي مينوي به صورت ميکروفيلم از قونيه به ايران آورد. 

نشست نقد و بررسي اين منظومه كهن به همت خبرگزاري شبستان عصر روز دوشنبه 6 مهرماه ساعت 16 در ستاد عالي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور در خيابان شهيد بهشتي، بعد از پل مدرس، پلاک 283 برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط