سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۸
روايت تاريخ سکونت بشر در کتاب «پارينه سنگي ايران»

كتاب «پارينه سنگي ايران» به كوشش موزه ملي ايران منتشر شد. مجموعه مقالات موجود در اين کتاب براي نخستين بار در سال 1385 در کنگره بين‌المللي علوم پيش از تاريخ و آغاز تاريخي در ليسبون پرتقال ارايه شده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، کتاب «پارينه سنگي ايران» شامل مجموعه مقالاتي درباره کاوش‌ها و مطالعات پارينه سنگي انجام شده در چند دهه اخير است كه با همکاري موزه ملي ايران منتشر شده است، اين كتاب تحقيقات گسترده‌اي را در ارتباط با ابزار سنگي ارايه مي‌دهد.

به گفته فريدون بيگلري مسوول بخش پارينه سنگي موزه ملي ايران، مجموعه مقالات موجود در اين کتاب براي نخستين بار در سال 1385 در کنگره بين المللي علوم پيش از تاريخ و آغاز تاريخي در ليسبون پرتقال ارايه شده است،که درآن کنگره متخصصين پارينه سنگي ايران و ساير کشورها از جمله فرانسه، ژاپن، آلمان، بلژيک و آمريکا يافته هاي خود را ارايه کردند.

وي خاطرنشان کرد: آن نشست علمي نخستين کنفرانس مختص پارينه سنگي ايران بود که با همکاري بخش پارينه سنگي موزه ملي ايران، دانشگاه ليژ و دانشگاه بوردو برنامه ريزي و اجرا شد.

بيگلري يادآور شد: اين کتاب با ارايه گزارش کاوش‌هاي اخير در غار مرتاريک بيستون، غار يافته لرستان، غارهاي قلعه بزي اصفهان و محوطه‌هاي باز گرم رود 2 در مازندران، مکان‌هاي منطقه باشت، برديا و قلعه گوشه اصفهان در کنار نتايج بازنگري چندين مجموعه حاصل از کاوش هاي قديمي از جمله مجموعه غار يافته و ورواسي در اين مجموعه آمده است.

به گفته بيگلري، دوران پارينه سنگي شامل بخش عمده‌اي از تاريخ سکونت بشر در ايران است که فاصله زماني بين حداقل يک ميليون سال تا حدود 12 هزار سال پيش را در برمي‌گيرد و تا حد زيادي ناشناخته باقي مانده است. مطالعات انجام شده در اين حوزه تا پيش از انقلاب به وسيله باستان‌شناسان خارجي انجام مي‌گرفت.
 
اما در چند دهه گذشته باستان‌شناسان ايراني مطالعات ميداني و موزه‌اي مهمي را در اين حوزه آغاز کرده‌اند که باعث شناسايي و مطالعه مکان‌هاي جديدي در ناحيه زاگرس و فلات مرکزي شده است. برخلاف بسياري از کشورهاي همسايه که در اين حوزه فاقد پژوهشگر بومي هستند، در ايران علاقه به اين دوران درميان باستان‌شناسان بسيار گسترش يافته به طوريکه بدون اغراق ايران يکي از سه کشور فعال در اين حوزه در خاورميانه محسوب مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط