سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۰
نگاهي به آينده به عنوان «قلمرو امكان»

توصيف آينده به عنوان «قلمروي امكان» و بررسي نقش و جايگاه آن در زندگي در كتابي با نام «ايران در چشم‌انداز 1400» به قلم محمدرضا تاجيك از سوي موسسه تحقيقات و توسعه علوم انساني منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي مركز پخش كتاب «پكتا»، دكتر محمدرضا تاجيك، استاد علوم‌سياسي دانشگاه شهيد بهشتي، در اين كتاب مي‌كوشد به بسط و توصيف جايگاه و نقش آينده در زندگي انسان‌ها و آينده‌سازي بپردازد.

نويسنده در بخشي از مقدمه كتاب آورده است: «زماني بودا گفت: "ما همان چيزي هستيم كه انجام داده‌ايم و آنچه خواهيم بود كه اكنون انجام مي‌دهيم." پس از گذشت قرن‌ها از اين سخن، انسان عصر ما، اين ايده را كه "آينده، قلمرو امكان است" ارج نهاده و "آينده‌سازي" را جانشين "آينده‌شناسي" كرده است.»

بي‌ترديد، توصيف آينده به عنوان «قلمروي امكان» به اين معنا نيست كه ما قدرت نامحدودي براي خلق روياهاي خود داريم، بلكه چنين توصيفي ما را در موقعيت ملواني قرار مي‌دهد كه بايد جهت باد را كه در حال وزيدن است، پيش‌بيني كند و در همان زمان عجله كند به نقطه امني برسد. اين جايگاه امروزين انسان ايراني است. 

چاپ اول كتاب «ايران در چشم‌انداز 1400» از سوي مركز پخش كتاب «پكتا» در شمارگان 1200نسخه،340 صفحه و بهاي 50000 ريال به بازار كتاب عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط