دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۹
«معاني و بيان تطبيقي» منتشر شد

كتاب «معاني و بيان تطبيقي» كه به بررسي 16 كتاب جديد علم معاني و بيان مي‌پردازد، به تازگي از سوي انتشارات «فردوس» منتشر شده. اين كتاب با مقدمه ميرجلال‌الدين كزازي و به كوشش رضا قاسمي به چاپ رسيده.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در كتاب «معاني و بيان تطبيقي» كه تابستان امسال(88) از سوي انتشارات «فردوس» به بازار آمده، به بررسي شانزده كتاب جديد علم معاني و بيان پرداخته شده.
در اين كتاب، 16 كتاب جديد علم معاني و بيان، به قلم استادان و كارشناسان معتبر زبان و ادب فارسي مانند سيروس شميسا، ذبيح‌الله صفا، مير‌جلال‌الدين كزازي، كامل احمد‌نژاد، ‌غلامحسين آهني، ‌احمد رنجبر، ‌رضا اشرف‌زاده، ‌جلال‌الدين همايي و محمد خليل‌رجايي به نگارش در آمده.
 
قاسمي، هدف از انتشار اين كتاب را در پيش‌گفتار آن اين‌گونه برشمرده: «كتابي كه اكنون پيش رو داريد، حاصل تلاش و كوشش نويسنده براي آشنايي علاقمندان با زيبايي‌هاي بلاغت فارسي در دو شاخه معاني و بيان است... در اين پژوهش تلاش شده است تمام شواهد و مثال‌هاي موجود در شانزده كتاب جديد معاني و بيان، ‌مطابق با ذكر منبع و توضيح لازم مورد تطبيق و بررسي لازم قرار گيرد و ضمن ارزيابي بعضي از نظرات نويسندگان ارجمند، توضيحي كوتاه نيز درباره آن ارايه شود.»
 
ميرجلال‌الدين كزازي نيز در بخشي از ديباچه كتاب درباره زيبايي و شيوايي سخن‌سرايي فارسي از اعصار گذشته نوشته:
«دهه‌اي چند بيش نيست كه ادبدانان و سخن‌سنجان ايراني بر آن سر افتاده‌اند كه زيبايي سخن پارسي را،‌ جدا و پيراسته از ديگر سامانه‌هاي ادبي،‌ بكاوند و بر رسند و رسايي و شيوايي، و دلارايي آن را بيابند و آشكار بدارند. با اين همه در كتاب‌هايي كه امروزيان نيز در اين زمينه نوشته‌اند، نمود و نشاني از روش و شيوه گذشتگان فراچشم مي‌آيد.»

اين كتاب از سه فصل مفصل تشكيل شده كه فصل اول آن «فصاحت و بلاغت»، فصل دوم، «علم معاني» و فصل سوم «علم بيان» نام دارد. 

كتاب «معاني و بيان تطبيقي» (بررسي تطبيقي 16 كتاب جديد علم معاني و بيان)، به كوشش رضا قاسمي و 523 صفحه است كه به تازگي از سوي انتشارات «فردوس» به بازار آمده و ويراستار آن جعفر جوان‌بخت اول است. 

اين كتاب به شمارگان 1000 نسخه به چاپ رسيده و قيمت آن 9500 تومان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها