یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۰
«تاريخ تحليلي صدر اسلام» بر پله پنجاه و دوم مي‌نشيند

گزيده‏اي از حوادث و وقايع تاريخ اسلام در كتاب «تاريخ تحليلي صدر اسلام» نوشته دكتر محمد نصيري‌رضي، عضو هيات علمي دانشگاه اديان قم، از سوي دفتر نشر معارف به چاپ پنجاه و دوم مي‌رسد. اين كتاب با ساختار و سبكي تعليمي براي تدريس در دانشگاه‏ها تنظيم شده است.\

مهدي فقيهي‌نژاد، مدير توزيع و پخش دفتر نشر معارف، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اعلام اين خبر، عنوان كرد: نويسنده كتاب با گزارشي از محتواي كتاب و كيفيت تحقيق، تدوين و شيوه تحليل آن در مقدمه، به مباحث مقدماتي تاريخ به طور عام و تاريخ‏نگاري اسلامي به طور ويژه مي‌پردازد.

وي افزود: اين نوشتار با توجه به اهميت آگاهي از مفهوم و فلسفه تاريخ و فايده آن و اعتبار داده‏هاي تاريخي، به تشريح مباحثي نظير تاريخ‏نگاري در اسلام، اهداف و معيارهاي آن، برخي از مشاهير مورخان مسلمان قديم و معاصر، معناي «شرق‏شناسي» و شناخت آفات عمده آن، اختصاص دارد. 

فقيهي‌نژاد با اشاره به وضعيت دو تمدن بزرگ آن زمان يعني ايران و روم، گفت: اين مجموعه به اوضاع جغرافيايي، فرهنگي، سياسي و اجتماعي «جزيرةالعرب» و ارزيابي جايگاه نظام جاهلي اين شبه جزيره در ارتباط با قدرت‌هاي آن زمان مي‌پردازد و زندگي «حضرت محمد(ص)» از تولد تا زمان رحلت ايشان را بر اين اساس ترسيم مي‌كند.
 
وي توضيح داد: برخي از جنگ‌هاي مشهور و حوادث مهم نظير هجرت، برخورد با يهوديان و منافقان و حجةالوداع و نامه به پادشاهان وقت، از جمله مطالب اين كتابند. تحليل جريان سقيفه، شكل‏گيري خلافت ابوبكر و گذر از در خانه فاطمه(س)، ماجراي فدك، خلافت عمر، انگيزه‏ها و اسباب فتوحات، ممنوعيت نگارش حديث و خلافت عثمان از ديگر موضوعاتي به شمار مي‌روند كه خوانندگان اين اثر از آنها مطلع مي‌شوند. 

مدير توزيع و پخش دفتر نشر معارف، تحليل حوادث زمان «امام علي بن ابي‏طالب(ع)» در دوران بعد از وفات پيامبر اكرم(ص) تا شهادت ايشان را از مباحث اصلي اين كتاب نام برد و بيان داشت: تبيين زندگي سياسي و اجتماعي و علمي «ائمه اطهار(ع)» در دوران «امويان» و «عباسيان» تا پايان «غيبت صغرا» پايا‌ن‌بخش مطالب اين نوشتارند. 

وي درباره ديگر فعاليت‌هاي اين مركز متذكر شد: دفتر نشر معارف در زمينه تاريخ اسلام، تاكنون كتاب‌هاي «از بعثت نبوي تا حكومت علوي» نوشته حجت الاسلام محمد ابراهيمي وركياني، «پس از غروب؛ تحليلي رخدادهاي پس از رحلت پيامبر(ص) تا پايان عصر سومين زمامدار» از يوسف غلامي، «نخستين نيم قرن از تاريخ اسلام در آيينه نهج البلاغه» اثر حجت الاسلام عبدالمجيد معادي‌خواه، «جمال كعبه؛ شرحي بر تاريخ اسلام به روايت امام علي(ع)» به قلم محمدحسين دانش كيا، «تاريخ اسلام از منظر قرآن» نوشته حجت الاسلام يعقوب جعفري و كتاب «تاريخ اسلام؛ مجموعه مقالات» تأليف دكتر صادق آيينه‌وند را منتشر كرده است.

چاپ پنجاه و دوم كتاب «تاريخ تحليلي صدر اسلام» در شمارگان 10000 نسخه و قطع وزيري از سوي دفتر نشر معارف تا ماه آينده روانه بازار نشر خواهد شد. 

چاپ اول اين كتاب سال 1378 از سوي دبيرخانه كتاب سال حوزه علميه قم رتبه اول را كسب كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط