جمعه ۲۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۳

انتشارات « ديوژنز » سويیس به تازگی اقدام به انتشار کتاب زندگی‌نامه چهاردهمین «دالایی لاما» رهبر معنوی مردم سرزمین تبت کرده است.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، این کتاب که «دالایی‌لاما؛ زندگی‌نامه معنوی من » نام دارد توسط «تنزین گیاتسو» مشهور به چهاردهمین «دالایی لاما» نوشته شده است. 

وی این کتاب را با تمرکز بر نگرانی‌های اساسی خود یعنی مشکلات سرزمین تبت، گفتگوی بین مذاهب و ارزش‌های انسانی، به رشته تحریر در آورده است. 

این کتاب توسط «صوفیا اشتریل‌رور» که سالیان دراز مترجم دالایی‌لاما بود، منتشر شده و توسط «اینگه استدلر» به زبان آلمانی برگردانده شده است. 

این کتاب درواقع مقدمه‌ای بر تفکرات و معنویت این شخصیت دینی است و در آن چکیده‌ای از سخنرانی‌ها، خطابه‌ها و اعلامیه‌های تاریخی و مذهبی «لامای» چهاردهم گنجانده شده است. 

با خواندن این زندگي‌نامه مي‌توان دريافت كه چه قدرتی در پشت لبخندها و دوستی‌های پی در پی «تنزین گیاتسو» پنهان شده است. 

«تنزین گیاتسو» در سال ۱۹۳۵ متولد شد و آموزش او در زمینه مسایل دینی بوداییان تبتی و همچنین سایر علوم و زبان‌های خارجی از سن چهار سالگی آغاز شد.
تنزین گیاتسو یکی از شانزده فرزند یک خانواده کشاورز در استان «آمدو» تبت بود و از سن دو سالگی به عنوان حامل روح و خرد تناسخ یافته دالایی‌لامای سیزدهم و جانشین او اعلام شد و دالایی‌لامای چهاردهم نام گرفت. وی در سن پانزده سالگی به عنوان رهبر سیاسی تبت بر تخت نشست و اين در حالی بود که نیروهای جمهوری خلق چین مجددا این سرزمین را به اشغال درآورده بودند.

در پی این تحول، دالایي‌لاما توافقی را در مورد حدود اختیارات دولت محلی تبت با مقامات چینی امضا کرد و بر اساس آن، از سوی چین به عنوان ريیس کمیته مقدماتی منطقه خودمختار تبت شناخته شد. در سال ۱۹۵۶، مردم تبت علیه آنچه که فشار دولت چین بر دولت محلی خود می‌دانستند قیام کردند که تا سال ۱۹۵۹ و سرکوب خشونت‌آمیز این قیام به دست ارتش سرخ چین ادامه داشت. پس از سرکوب این قیام، دالایي‌لاما همراه با جمعی از رهبران تبتی این سرزمین را ترک کرد و در هند دولت در تبعید تبت را تشکیل داد. 

«دالايي‌لاما؛ زندگي‌نامه معنوي من»  در 315 صفحه و به قیمت 23 یورو منشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها