شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۰
دست‌نامه‌ای برای جلوگیری از افت تحصیلی دانش‌آموزان راهنمايي

مساله‌ افت تحصيلي درست در آغاز ورود به دبيرستان‌ها و مدارس راهنمايي، مدت‌هاست كه به مساله مهمي در ذهن كارشناسان نظام آموزشي تبديل شده است. به تازگي سه تن از آن‌ها چاره‌ كار را در آن يافته‌اند كه با انتشار يك كتاب راهنما، دانش‌آموزان را با شرايط تازه آشنا كنند و به اين ترتيب در كاستن از حجم اين مشكل نقش آفريني كنند. اين تجربه مورد استقبال مدارس قرار گرفته است.

بیشترین مردودی در بين دانش‌آموزان کشور، پس از پایه‌ اول دبیرستان، در پایه‌ اول راهنمایی رخ می‌دهد. این میزان افت تحصیلی، دلایل گوناگونی دارد كه افزايش یک‌باره‌ تعداد معلمان در پايه‌ اول راهنمایی، تغییر ساختار و چگونگی اداره‌ مدرسه‌های راهنمایی، تبدیل شدن دانش‌آموزان ارشد پایه‌ پنجم به پایین‌ترین پايه‌ دوره‌ راهنمایی، تفاوت در نوع دوستی‌ها، چالش‌های ناشی از بلوغ و افزوده شدن دروس جدیدي چون عربی و زبان به برنامه‌ درسی است.
 
این دلایل و برخي عوامل دیگر باعث می‌شود دانش‌آموزان ورودی سال اول راهنمایی، در همان ماه‌های نخست ورود به دوره‌ جدید، به شدت از لحاظ درسی و احياناً سازگاری رفتاری با محیط، آسیب ببینند و این افت را به‌سرعت در نمرات نوبت اول خود مشاهده کنند. چنان‌كه نويسندگان كتاب «راهنمای ورود به دوره‌ی راهنمایی تحصیلی» به آن‌ها اشاره كرده‌اند.

آفرينش اين كتاب در واقع پاسخ تعدادي از كارشناسان با سابقه‌ نظام آموزشي به اين مساله درازدامنه‌ و مهم در آموزش و پرورش كشور است. آن‌ها كوشيده‌اند با تدوين «راهنمای ورود به دوره‌ راهنمایی تحصیلی (ده‌ها نکته‌ خواندنی برای دانش‌آموزان ورودی اول راهنمایی)»، بچه‌ها را در سازگاري سريع‌تر با محيط تازه ياري كنند تا شايد با پیشگیری از وقوع افت تحصیلی در این پایه، از هدر رفتن بخش هنگفتي از سرمایه‌ها‌ی مادي و معنوي كشور پيش‌گيری کنند. اين كتاب، ميوه‌ تلاش ابراهیم اصلانی، دکتر مرتضی مجدفر و دکتر لیلا سلیقه‌دار است.

مخاطب بخش اعظمي از كتاب، خود دانش‌آموزان هستند؛ اما دو بخش کوتاه ابتدا و انتهای کتاب، مطالبی را نيز با مدیران مدارس و والدين دانش‌آموز در ميان گذاشته شده است.

مؤلفان كتاب معتقدند چنانچه مدارس راهنمایی در هفته‌ اول ورود دانش‌آموزان به مدرسه، مانند جشن شکوفه‌ها براي دانش آموزان اول ابتدایی، آن‌ها را با فضاي تازه آشنا كنند، به میزان قابل ملاحظه‌ای از این افت کاسته خواهد شد. در جشني چنين می‌توان به معرفی مدرسه، امکانات و فضاهای آن، معرفی دبیران مدرسه با حضور خود آنان؛ معرفی درس‌های دوره‌ راهنمایی تحصیلی و روش‌های مطالعه‌ هر یک از آن‌ها؛ قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌های مربوط به دانش‌آموزان و مانند اين‌ها پرداخت.

شايد به دليل طرح همين پيشنهاد است كه دفتر آموزش راهنمایی تحصیلی وزارت آموزش و پرورش اعلام كرده است كه امسال روز 31 شهریور ماه، در مدارس راهنمايي سراسر كشور جشنی با عنوان «جشن جوانه‌ها» براي دانش‌آموزان پايه‌ اول راهنمایی برگزار خواهد كرد.

به هر حال، در بخش اصلي اين كتاب، كه چيزي در حدود 90 درصد كتاب را شامل مي‌شود، ده‌ها نکته‌ مهم و خواندنی در قالب‌هايي چون داستان، طنز، کاریکاتور و جملات قصار، براي آشنايي دانش‌آموزان با چگونگی تحصیل در دوره‌ راهنمایی آورده شده است. نکته‌های متنوع و جذابی در مورد نوجوانی، وضعیت تحصیلی، شیوه‌های درس خواندن، دوستی و دوست‌یابی، سازگاری با روش‌های کاری دبیران و مربیان گوناگون و شرایط مدرسه، کلاس‌ها، قوانین و مقررات دوره‌ راهنمایی در اين کتاب آمده است.

ضمناً مؤلفان كتاب ابتكارهاي جالبي را به كار بسته‌اند تا چنانچه مدير يك مدرسه تصميم داشته باشد با دانش‌آموزان مدرسه‌ خود سخن بگويد يا بخواهد قواعد اختصاصي مدرسه تحت نظر خود را به آن‌ها يادآوري كند، بتواند از فضاي موجود در كتاب بهره بگيرد.

با آن‌كه تنها چند هفته از انتشار اين كتاب مي‌گذرد، نشر امرود خود را براي چاپ چهارم كتاب آماده مي‌كند. گفته مي‌شود استقبال گسترده‌اي كه از كتاب به عمل آمده است، موجب شده است دست كم دو چاپ آن با شمارگاني بالغ بر 20 هزار جلد منتشر شود. 

اين كتاب در 60 صفحه‌ خشتي و به‌صورت دو رنگ چاپ شده است و دو هزار تومان قيمت خورده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها