جمعه ۱۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۱
«نيجر» از استعمار تا استقلال

تاثير كشور نيجر بر قاره آفريقا و كشورهاي ديگر در كتابي با عنوان «نيجر» تاليف عده‌‌اي از نويسندگان وزارت امور خارجه، چاپ و منتشر شده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين نوشتار به بررسي حكومت، سازمان‌هاي اداري و سياسي، اوضاع اقتصادي و سياست و اهميت سياسي اين كشور با ساير كشورها مي‌پردازد.

بر اساس مضامين اين اثر «در 11 ژوئيه 1960، بخاطر تغييرات در سرزمين‌هاي استعماري آفريقاي غربي فرانسه، نيجر الحاق به جامعه فرانسوي را مردود شمرد و در 3 اوت همين سال به استقلال رسيد. اين روز همانند روز 18 دسامبر (روز اعلام جمهوري)، بعنوان يك روز تاريخي و ملي در كشور جشن گرفته مي‌شود. بدنبال اين تغييرات، قانون اساسي جديد از نوع رياست جمهوري در 18 نوامبر 1960 به تصويب رسيد و فرداي آن روز، هاماني ديوري از سوي مجلس ملي بعنوان اولين رئيس جمهور كشور پس از استقلال معرفي شد و اينگونه "جمهوري اول" پا گرفت.»

اين نوشتار در 10 فصل با عنوان‌هاي جغرافياي طبيعي و اوضاع اقليمي، جغرافياي انساني، اديان و مذاهب، اوضاع اجتماعي، فرهنگي و آموزشي، رسانه‌هاي گروهي، اوضاع اقتصادي، تاريخچه كشور، حكومت، سازمان‌هاي اداري و سياسي، سياست و اهميت سياسي و روابط خارجي با جمهوري اسلامي ايران تدوين شده است.

در بخشي از اين اثر با عنوان « سياست و روابط خارجي» آمده است: « اولين هدف سياست خارجي نيجر، داشتن روابط با مجموعه همسايگان خود (چاد، ليبي، الجزايبر، بوركينافاسو، مالي، بنين و نيجريه) مي‌باشد، زيرا براي انجام مبادلات و تامين امنيت خود به آنها نيازمند است. در اين راستا اين كشور به عضويت كميسيون كشورهاي حاشيه رود نيجر درآمده است. نيجر عضو پايه‌گذار اكواس (جامعه اقتصادي دولت‌هاي غرب آفريقا)، سازمان بين‌المللي فرانكفوني و از اولين كشورهاي بود كه سند تاسيسي اتحاديه آفريقا را امضا و تصويب نمود. از نظر منطقه‌اي، نقش نيجر در حل و فصل بحران‌ها نيز همواره مورد ستايش قرار گرفته است. اين كشور در بحران‌هاي ساحل عاج، توگو و گينه بيسائو ميانجي‌گري نموده است.»

از موضوعات ديگر اين اثر مي‌توان به دوره قبل از استعمار، دوره استعمار، دوره پس از استقلال، آموزش و پرورش، آموزش عالي، نفت، تجارت خارجي، تشكيل اولين حكومت دمكراتيك، تشكيلات حكومتي، احزاب سياسي و تاريخچه فعاليت آنها و عضويت در سازمان‌هاي بين‌المللي اشاره كرد.

چاپ اول كتاب «نيجر» از سوي مركز چاپ و نشر وزارت امور خارجه در شمارگان 1000 نسخه، 181 صفحه و بهاي 22000 ريال راهي بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط