چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۸
نقش «آلباني» در منطقه بالكان

تشريح نقش آلباني در منطقه بالكان در كتابي با عنوان «آلباني» تاليف گروهي از نوسيندگان وزارت امور خارجه چاپ و منشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين اثر همچنين به بررسي رسانه‌هاي گروهي، اديان و مذاهب، روابط خارجي و جغرافياي سياسي مي‌پردازد. 
  
براساس مطالب كتاب،«آلباني در منتهي‌اليه جنوب قاره اروپا و نيز در همسايگي با كشور ايتالياست و داشتن سواحلي طولاني و عريض در كنار درياي آدرياتيك بر اهميت ژئوپلتيك اين كشور افزوده است. آلباني به لحاظ موقعيت حساس جغرافيايي در زمان رژيم كمونيستي از حساسيت ويژه‌اي نزد كشورهاي اروپاي غربي، آمريكا و ناتو برخوردار بود. آلباني به‌لحاظ برقراري روابط سياسي و نظامي نزديك با شوروي سابق در دهه پنجاه و چين در دهه شصت، به پايگاه اردوگاه شرق تبديل شد. پس از فروپاشي نظام دو قطبي و سرنگوني حكومت‌هاي كمونيستي در اروپاي شرقي و آلباني، از موقعيت استراتژيك اين كشور كاسته نشد و بر عكس با شروع بحران بالكان در دهه نود، بر اهميت ژئوپلتيك آلباني به علت هم مرز بودن با يوگسلاوي سابق افزوده گرديد. شبه جزيره بالكان، كه آلباني نيز شامل آن مي‌شود، از طريق خاك آلباني به مهمترين درياي منطقه يعني درياي آدرياتيك متصل مي‌گردد. اين موقعيت جغرافيايي مي‌تواند در برقراري راه ارتباطي و توسعه مناسبات بازرگاني و تجاري بين كشورهاي حوزه بالكان ايفاي نقش نمايد . اين امر خود بر اهميت استراتژيك كشور آلباني مي‌افزايد.»

اين اثر در 10 فصل با عنوان‌هاي «جغرافياي طبيعي و اوضاع اقليمي»، «جغرافياي انساني»، «جغرافياي سياسي»، «اديان و مذاهب»، «اوضاع اجتماعي، فرهنگي و آموزشي»، «رسانه‌هاي گروهي»، «اوضاع اقتصادي»، «حكومت، سازمان‌هاي اداري و سياسي»، «روابط خارجي» و «روابط با جمهوري اسلامي ايران» به رشته تحرير درآمده است.

در بخشي از اين اثر با عنوان «چگونگي موضع‌گيرهاي اين كشور در سازمان‌هاي بين‌المللي در ارتباط با جمهوري اسلامي ايران» آمده است: «در ارتباط با جنگ تحميلي عراق عليه ايران، دولت تيرانا بر اين باور بود كه دولت بغداد بدون دليل به ايران حمله كرد، امري كه به‌نفع ابرقدرت‌ها تمام نشد. اين كشور ضمن محكوم نمودن تجاوز عراق به ايران، خواستار خروج نيروهاي عراقي از خاك ايران شد. دولت آلباني ايالات متحده آمريكا را مسبب اصلي شروع جنگ در منطقه قلمداد كرد. روزنامه زرياي پوپوليت وابسته به دولت آلباني در آن زمان در اين رابطه نوشته بود؛ "حمله عراق به ايران كمك مستقيم به امپرياليست‌هاي آمريكا و شوروي است. آمريكا مقصر اصلي جنگ است و شوروي هم منتظر فرصت است . به جز اسرائيل و ابرقدرت‌ها كسي از جنگ سود نمي‌برد." امروزه بدليل سياست‌هاي نگاه به غرب و رويكرد و اولويت‌هاي اصلي دولت آلباني به غرب به ويژه الحاق به ساختارهاي يوروـ آتلانتيك و برقراري روابط استراتژيك با آمريكا نوع موضع‌گيري‌هاي آن هم بر عكس شده است. به همين دليل روابط سياسي دو كشور در حالت ركود نسبي بسر مي‌برد و تحرك خاصي در اين زمينه مشاهده نمي‌شود.»

از ديگر موضوعات اين اثر مي‌توان به روابط قبل از انقلاب، روابط بعد از انقلاب اسلامي، نقش كشور در سياست‌هاي جهاني، چگونگي شكل‌گيري اراده سياسي، ساختار سياسي، سياست اقتصادي و برنامه‌ريزي دولت، سياست مذهبي حكومت، نفوذ اديان در اوضاع سياسي و فرهنگي جامعه و اهميت استراتژيك كشور در منطقه اشاره كرد.

چاپ اول كتاب «آلباني» از سوي مركز چاپ و نشر وزارت امور خارجه در شمارگان 1000 نسخه، 177 صفحه و بهاي 22000 ريال بر پيشخوان كتاب فروشي‌ها قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط