سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۶
«قبرس» و جايگاه آن در جهان

نقش و موقعيت كشور قبرس در جهان، در كتابي با عنوان «قبرس» ازسوي گروهي از مولفان وزارت امور خارجه، بررسي و به رشته تحرير درآمده است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين اثر به بررسي جغرافياي سياسي، اوضاع اقتصادي، روابط خارجي، حكومت، سازمان‌هاي اداري و سياسي و روابط با جمهوري اسلامي ايران مي‌پردازد.

بر اساس مطالب اين نوشتار؛ «جمهوري قبرس به عنوان يك كشور مستقل در 16 آگوست سال 1960 ميلادي به استقلال رسيد و اندكي بعد به عضويت سازمان ملل متحد درآمد. در حال حاضر قبرس عضو سازمان امنيت و همكاري اروپا و كنفرانس امنيت و همكاري اروپا نيز مي‌باشد. جمهوري قبرس خواهان برقراري روابط دوستانه با تمام همسايگان خود به ويژه كشورهاي اروپايي مي‌باشد و در اين زمينه از هيچ كوششي فروگذار نمي‌نمايد. جمهوري قبرس تمايل به حضور فعال در محافل و سازمان‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي دارد. در حال حاضر با توجه به عضويت رسمي قبرس در اتحاديه اروپا، اين كشور طي سال‌هاي اخير در حال فاصله گرفتن از سياست عدم تعهد و روگرداني از كشورهاي جهان سوم و هماهنگي كامل سياسي با خط مشي و سياست‌هاي اتحاديه اروپا بوده است. دولت قبرس در تمامي موافقتنامه‌ها و قراردادهاي همكاري خود با كشورهاي ثالث تجديد نظر نموده و تلاش دارد تا كاملا بر اساس معيارهاي اتحاديه اروپا رفتار نمايد.»

اين نوشتار از 10 فصل با عنوان‌هاي «جغرافياي طبيعي و اوضاع اقليمي»، «جغرافياي انساني»، «جغرافياي سياسي»، «اديان و مذاهب»، «اوضاع اجتماعي، فرهنگي و آموزشي»، «رسانه‌هاي گروهي»، «اوضاع اقتصادي»، «حكومت، سازمان‌هاي اداري وسياسي»، «روابط خارجي» و «روابط با جمهوري اسلامي ايران» تشكيل شده است.

در بخشي از اين نوشتار با عنوان «روابط سياسي قبرس با ايران» آمده است : «در رابطه همكاري‌هاي دو كشور در مجامع بين‌المللي و انتظارات ايران از قبرس نيز جمهوري اسلامي ايران طي سال‌هاي گذشته همواره خواهان مخالفت قبرس با قطعنامه‌هاي صادره در مورد حقوق بشر پيرامون ايران در سازمان ملل و كميسيون حقوق بشر بوده است كه دولت قبرس نيز معمولا هنگام راي دادن به اين قطعنامه غيبت مي‌كرد اما بعد از ورود اين كشور به اتحاديه اروپا، دولت قبرس همسو با اتحاديه اروپا از قطعنامه حقوق بشر عليه ايران كه توسط كانادا تهيه شده بود، حمايت كرد. دولت قبرس علت حمايت از اين قطعنامه را محدوديت‌هاي اين كشور در قالب اتحاديه اروپايي عنوان نموده است. بعد از پيگيري‌هاي بعدي و در آخرين تحول، دولت قبرس در شوراي حقوق بشر از عضويت ايران در اين شورا حمايت نمود كه اين با توجه به عضويت اين كشور در اتحاديه اروپا قابل توجه به شمار مي‌رفت.»

از ديگر بخش‌هاي اين نوشتار مي‌توان به شهرها و بنادر مهم قبرس، دو پايگاه نظامي انگليس در قبرس، اهميت استراتژيك اين كشور در منطقه، سياست اقتصادي و برنامه‌ريزي دولت، برنامه‌هاي فوق العاده توسعه اقتصادي، ساختار سياسي در قبرس، انتخابات رياست جمهوري در قبرس از آغاز تاكنون، نقش قبرس در سياست جهاني و مواضع قبرس در مورد مساله هسته‌اي ايران اشاره كرد.

چاپ نخست كتاب «قبرس» از سوي مركز چاپ و نشر وزارت امور خارجه در شمارگان 1000 نسخه، 184 صفحه و بهاي 22000 ريال راهي بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط