سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۸
اسئلة یوسفیه؛ ميداني براي جدال فكری دو مكتب كلامی شیعه

نسخه‌ خطی‌ مكاتبات میر یوسف علی استرآبادی و شهید قاضی نور‌الله شوشتری در كتابي با عنوان «اسئلة یوسفیه» با تصحيح دكتر رسول جعفریان از سوی كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شد. اين كتاب جدال فكری دو مكتب كلامی شیعه را بازگو مي‌كند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شورای اسلامی، اين كتاب را باید جدال فكری دو مكتب كلامی شیعه یعنی اصولی و اخباری دانست. در یك طرف این گفت‌وگوی جدلی، علمی، فنی و دقیق میر یوسف علی استرآبادی، نماینده‌ تشیع اعتدالی قرار دارد و در سوی دیگر این میدان مناظره شهید قاضی نور‌الله شوشتری، عالم شیعی ‌اخباری متمایل به غلوّ است. 

هر دو‌ شخصيت‌ در دهه‌های پایانی قرن 10 و دو دهه‌ اول قرن 11 هجری قمری در هند و اغلب عمر خودشان را در شهر آگره می‌زیستند. 

اين نوشتار مشتمل بر 12 نامه(رقعه)‌ میر یوسف علی استرآبادی و پاسخ شهید قاضی نور‌الله شوشتری به نامه‌های او درباره‌ علم پیامبر(ص) و امامان علیهم السلام است كه طي آن به اطلاعات تاریخی قابل ملاحظه‌ای نیز اشاره می‌شود كه برای شناخت پاره‌ای مسايل مربوط به تاریخ شیعه سودمند است.

از مشخصات این مكاتبات می‌توان به نخستین استدلال‌‌ها و پاسخ‌ها، انتقاد قاضی از ضعف منابع استرآبادی، خطبه‌ البیان و غالیان، قرآن محك زر‌ها‌ی ناقص، آثار صوفیه و استفاده از آن‌ها، شدت گرفتن بحث و انتقاد، متهم كردن قاضی به ترك تقیه در بلاد هند، علت شهادت شهید ثانی و ادامه‌ بحث درباره‌ تقیه، ادامه‌ بحث‌ها و برخی گزارش‌های تاریخی اشاره كرد.

نخستين چاپ كتاب «اسئلة یوسفیه» از سوی كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شورای اسلامی در شمارگان 1000 نسخه، 187 صفحه و بهاي 30000 ریال به تازگي روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها