شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۳
تاريخ ايران از دوره كيانيان تا امروز

«تاريخ ايران از دوره كيانيان تا امروز» عنوان مجموعه كتاب‌هايي است كه دوره‌هايي از تاريخ ايران را روايت مي‌كند. اين مجموعه به كوشش دكتر افشين حيدريان به رشته تحرير درآمده است.\

عضو هيأت علمي كانون دانش‌آموختگان اقتصاد با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: در اين مجموعه هر دوره تاريخي در يك كتاب به بحثي درباره تاريخ ايران باستان تا تاريخ انقلاب اسلامي مي‌پردازد.

دكتر افشين حيدريان به ويژگي‌هاي اصلي كتاب اشاره كرد و گفت: اين مجموعه به زباني روان و ساده براي تمامي قشرها به رشته تحرير درآمده و جواناني كه با تاريخ ايران آشنايي ندارند مي‌توانند از اطلاعات اين كتاب بهره گيرند.

وي به تاريخ کيانيان اشاره كرد و گفت: كيانيان دومين سلسله پادشاهي در افسانه‌هاي ايراني‌اند که بر طبق مطالعات گروهي باستان‌شناس بر پايه منابعي از اوستا و داستان‌هايي از سلسله سامانيان به تصوير كشيده شده‌اند.

استاد روابط بين‌الملل دانشكده علوم سياسي دانشگاه تهران خاطرنشان كرد: کيانيان در اوستا نام خانوادگي سلسله‌اي سلطنتي نيست، ‌اما در عهد ادبيات ميانه ايراني، در متن‌هاي پهلوي، ‌افراد اين خاندان پادشاهاني شمرده مي‌شوند که بعد از پيشداديان به فرمانروايي ايران رسيده‌اند.

حيدريان خاطرنشان كرد:‌ در شاهنامه‌ فردوسي نيز سلسله کيانيان بعد از پيشداديان به حکمراني مي‌رسد و موسس اين سلسله نيز بر پايه اطلاعات شاهنامه کي‌قباد است و با مرگ دارا پسر داراب نيز اين سلسله منقرض مي‌شود.

تاريخ ايران باستان: پيشداديان، كيانيان، ماد، هخامنشيان، سلوکيان، اشکانيان، ساسانيان. تاريخ ايران پس از اسلام: امويان، عباسيان، طاهريان، صفاريان، سامانيان، زياريان، بوييان، غزنويان، سلجوقيان، خوارزمشاهيان، ايران در دوره مغول، ايلخانيان، ايران در دوران ملوک‌الطوايفي، سربداران، تيموريان، مرعشيان، صفويان، افشاريان، زنديان، قاجار، پهلوي، جمهوري اسلامي از جمله دوره‌هاي تاريخي است كه در اين مجموعه به آن‌ها اشاره خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط