پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۹
تاثير فرهنگ ملي بر سياست خارجي ايران

بررسي نقش فرهنگ بر روابط بين‌الملل در كتابي با عنوان « تاثير فرهنگ ملي بر سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران» تاليف احمد نقيب‌زاده منتشر شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين اثر به بررسي روابط خارجي ايران و تاثير ويژگي‌هاي ملي ايران، روابط بين‌الملل و تاثيرات فرهنگي ايران و ويژگي‌هاي ملي ايران پرداخته است.

در بخشي از مقدمه اين اثر آمده است: «مكتب كاركردگرايي راه را براي يك برداشت فرهنگ‌گرا از پديده‌هاي اجتماعي باز كرد. فرهنگ از طريق همين مكتب به حوزه علوم سياسي نيز رخنه كرد و در آنجا هم راه افراط در پيش گرفت، به‌ گونه‌اي كه سياست معلول، تابع و برخاسته از امر فرهنگ تلقي شد و پژوهشگراني مانند پاي، وربا و آلموند دست به تفكيك زدند كه گويي فرهنگ هر حوزه از فرهنگ حوزه‌هاي ديگر متفاوت است، از جمله فرهنگ سياسي كه خود تعيين كننده نظام‌هاي سياسي تلقي شده است.»

اين نوشتار مشتمل بر سه بخش است. بخش نخست « كليات و نكات نظري»، بخش دوم «فرهنگ ملي ايران» و بخش سوم «تاثير فرهنگ ملي بر سياست خارجي جمهوري اسلامي» تشكيل شده است.

در بخشي از كتاب با عنوان «چگونگي اثرگذاري فرهنگ بر زندگي سياسي» آمده است: «فرهنگ از دو طريق عمده يعني افراد و نهادها بر تصميمات سياسي اثر مي‌گذارد و از طرق مختلف بر نظام‌ها، نهادها و رفتار سياسي. نهادهاي فرهنگي از عوامل موثر بر شيوه تصميم‌گيري در هر جامعه محسوب مي‌شوند و شخصيت افراد هم اساسا پديده‌اي است كه محصول زندگي اجتماعي از جمله عوامل فرهنگي است، اما از نظر "ليتن" تاثير فرهنگ بر شخصيت افراد بسيار بيشتر از  ويژگي‌هاي رواني آنها ست.»

از ديگر مباحث اين نوشتار مي‌توان به ابعاد فرهنگ و كارويژه‌ها، تقسيمات فرهنگي، فرهنگ و سياست، فرهنگ؛ سياست خارجي و روايط بين‌الملل، ژئوپوليتيك ايران و پي آمدهاي فرهنگي آن، برش‌هاي عمودي، عناصر باستاني فرهنگ ايران، تاثيرات فرهنگ ملي بر رفتار سياسي مردم و جنگ عراق عليه ايران اشاره كرد.

چاپ دوم كتاب «تاثير فرهنگ ملي برسياست خارجي جمهوري اسلامي ايران» از سوي مركز چاپ و نشر وزارت امور خارجه در شمارگان 1000 نسخه، 293 صفحه و بهاي 33000 ريال روانه بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط