یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۶
«مقدمه‌اي بر قدرت ملي» در راه است

بررسي نقش قدرت در حوزه‌هاي جغرافياي سياسي، علوم سياسي و علوم اجتماعي در كتابي با عنوان «مقدمه‌اي بر قدرت ملي؛ مباني، كاركردها، محاسبه و سنجش» تهيه و تنظيم شده توسط سيد هادي زرقاني، به زوري بر پيشخان كتاب‌فروشي‌ها قرار مي‌گيرد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، هادي مفتاح، مدير روابط عمومي پژوهشكده مطالعات راهبردي، ضمن اعلام اين خبر افزود: اين اثر به تشريح موضوع قدرت ملي و جايگاه آن در روابط بين الملل مي‌پردازد.
 
به گفته مفتاح، در بخشي از مقدمه اين اثر آمده است: «قدرت در مركز همه تحليل‌هايي قرار دارد كه در عالم سياست انجام مي‌شود و چنان كه "هانس مورگنتا" مي‌گويد، همه سياست‌ها تلاشي است براي كسب قدرت. براي مفهوم و تعريف قدرت ديدگاه‌هاي گوناگون و نظرات متعددي وجود دارد. گاهي آن‌را به گونه‌اي به كار مي‌برند كه ريشه در روانشناسي دارد و گاهي آن‌ را مشخصه‌هايي در قلمروهاي سياسي، اقتصادي و نظامي محسوب مي‌ كنند.»

وي اظهار داشت: اين اثر در هفت بخش با عنوان‌هاي «مفهوم و ويژگي‌هاي قدرت»، «قدرت در نظريه‌هاي روابط بين‌الملل و ژئوپوليتيك»، «نظام‌هاي تاريخي قدرت»، «قدرت ملي، تعاريف، عناصر و كاركردها»، «محاسبه و سنجش قدرت ملي»، «متدولوژي و مراحل مدل سنجش قدرت ملي» و «سنجش قدرت كشورها با مدل طراحي شده» تنظيم شده است.

مفتاح با اشاره به مباحث گوناگون اين اثر يادآور شد: ويژگي‌هاي قدرت، ابعاد قدرت، ماهيت و جايگاه قدرت در روابط بين‌الملل، نظريه موازنه قدرت، نظريه چرخه استيلا، نظريه وابستگي، قدرت در نظريه‌هاي ژئوپوليتيك، نظريه كشور به عنوان موجود زنده، قدرت‌هاي برتر نظام‌هاي تاريخي قدرت، مفهوم قدرت ملي و محاسبه كشورها در فاكتور سياسي ـ حكومتي، از موضوعات اين اثر به شمار مي‌روند. 

چاپ نخست كتاب«مقدمه‌اي بر قدرت ملي مباني، كاركردها، محاسبه و سنجش» از سوي پژوهشكده مطالعات راهبردي در شمارگان 3000 نسخه، 334 صفحه و بهاي 50000 ريال به زودي روانه بازار كتاب مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط