شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۶
یهودیان آلمان بر سر انتشار کتاب هیتلر اختلاف نظر دارند

کتاب «نبرد من» نوشته «آدولف هیتلر» رهبر آلمان نازی که چاپ آن مدت‌ها در آلمان ممنوع بود ممکن است به زودی بار دیگر در این کشور منتشر شود.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) روزنامه صهیونیستی هاآرتص روز گذشته گزارش کرد که یک سازمان یهودی با نام «شورای مرکزی یهودیان آلمان» حمایت خود را از منتشر شدن دوباره این کتاب مناقشه‌برانگیز اعلام کرده است.

مدت‌ها بود که برخی محافل دانشگاهی در آلمان خواستار انتشار این کتاب شده و معتقد بودند اگرچه این کتاب حاوی اندیشه‌های فاشیستی هیتلر است ولی جلوگیری از انتشار آن باعث می‌شود جوانان آلمانی نسبت به آن حساس شده و بیشتر به سراغ آن بروند.

بحث بر سر انتشار یا عدم انتشار این کتاب مناقشات زیادی در آلمان به وجود آورده، به طوری که برخی معتقدند رشد اندیشه‌های نئونازیستی در میان جوانان آلمانی حاصل جلوگیری از طرح افکار هیتلر و در نتیجه نقد نشدن آنها در سطح جامعه آلمان است.

با این وجود به نظر می‌رسد حمایت این سازمان یهودی از چاپ دوباره کتاب هیتلر زمینه را برای چاپ دوباره این کتاب فرآهم کند.

«استفن کارمر» دبیر کل « شورای مرکزی یهودیان آلمان» خواستار چاپ مجدد این کتاب در قالبی دانشگاهی شده است تا به گفته او نسل بعدی جوانان آلمانی بیشتر با اندیشه های نازیسم و واقعیت‌های آن آشنا شوند.

او در گفت و گو با روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس گفت:نسخه نقد شده تاریخی این کتاب باید چاپ شود تا نئونازی‌ها با تبلیغ آن سود نبرند. به عقیده کرامر خیلی از جوانان از نسخه اینترنتی کتاب استفاده می‌کنند ولی با ارایه موضوعات مهم این کتاب و حاشیه‌نویسی بر آن می‌توان آنها را از اندیشه‌های واقعی هیتلر آگاه کرد.

«دیوید بنکیر» رییس موسسه بین‌المللی پژوهش‌های هولوکاست هم که از سال 1993 تاسیس شده، با اشاره به اینکه جوانان آلمانی به سادگی می‌توانند کتاب «نبرد من» را در اینترنت پیدا کنند، خواستار انتشار دوباره آن شده است.

حق انتشار کتاب هیتلر در حال حاضر تا سال 2015 متعلق به استان فدرال باواریا در آلمان است که قویا با انتشار کتاب مخالف است. سخنگوی این استان در واکنش به اظهارات کسلر اعلام کرده که چون کتاب ممکن است مستقیم در اختیار راست گرایان تندرو قرار بگیرد، با آن مخالف است. این استان به شدت تحت تاثیر گروه‌های صهیونیستی دو آتشه معتقد به هولوکاست قرار دارد و اعلام کرده که به خاطر ملاحظه گروه‌های یهودی با انتشار کتاب هیتلر مخالف است.

طبق قوانین فعلی در آلمان حق انتشار کتاب «نبرد من» تا سال 2015 در انتشار باواریا است ولی بعد از این سال، استان باواریا هیچ اختیاری درباره انتشار یا عدم انتشار آن ندارد. تازه در آن زمان نیز دادگاه‌های آلمان باید رای بدهند که آیا انتشار کتاب منع قانونی دارد یا نه، زیرا طبق قوانین فعلی این کشور تبلیغات ایدئولوژی نازیسم ممنوع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها