پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۵
پژوهشی منحصر به فرد از دلايل مهاجرت اعراب به برزیل

ویرایش جدید کتاب «هم میهنان ناشناس» که به بررسی دلایل مهاجرت اعراب به شهر «سائوپائولو» در برزیل پرداخته، با ملحقاتی جدید منتشر شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از « برزیل مگزین»، چاپ نخست کتاب «هم میهنان ناشناس :سوری‌ها و لبنانی‌ها در سائوپائولو» نوشته «اسوالدو تروزی» در سال 1997 منتشر شده و به بررسی دلایل و زمینه‌های مهاجرت اعراب به‌ویژه سوری‌ها و لبنانی‌ها به کشور برزیل پرداخته است.

این کتاب در زمان انتشار به لحاظ اطلاعات منحصر به فرد توجه محققان، دانشگاهیان و حتی خود مهاجران عرب را جلب کرد و تبدیل به یک کتاب مرجع در این زمینه شد.

اکنون با گذشت 12 سال از چاپ نخست، نویسنده کتاب با انجام پژوهش‌های جدید، چاپ دوم آن را منتشر کرده است. ویژگی چاپ جدید این است که نویسنده در آن پژوهش‌هایی میدانی درباره اعرابی که طی چند دهه اخیر به برزیل مهاجرت کرده‌اند، انجام داده است.

تروزی درباره چاپ جدید کتاب می‌گوید: پژوهش‌ها حدود دو تا سه سال قبل در سائوپائولو انجام شده و دسته جدیدی از مهاجران را هدف گرفته است.

نویسنده که دکترای جامعه شناسی دارد و استاد دانشگاه سائوپائولو است، در این کتاب جامعه‌پذیری و ارزش‌های خانوادگی گروه‌های مهاجر عرب و به طور خاص لبنانی‌های ساکن برزیل را بررسی کرده است.

فصل نخست کتاب به بررسی دلایلی اختصاص دارد که موجب شده اعراب کشورهای خود را ترک کنند. نویسنده به این نکته اشاره کرده که مهاجران عرب سوری و لبنانی عموما طی سال‌های 1890 تا 1950 با اهداف تجاری کشورهای خود را ترک کرده‌اند و اين روندی بود که به شکل‌گیری طبقه جدیدی از سوداگران خیابانی عرب در کشور برزیل منجر شد.

تروزی در فصل دوم کتاب با عنوان «از فروشندگان مسافر تا تجارت پیشگان» به بررسی روند پیشرفت اعراب در فعالیت‌های بازرگانی در سائوپائولو پرداخته است. او بحث‌هایی درباره مشکلات مربوط به بازسازی هویتی و همچنین بازبینی استراتژی‌های بسیج اجتماعی را مطرح ساخته و می‌نویسد: فرزندان نسل اول مهاجران عرب آموزش‌های خوبی دیده بودند و تعداد زیادی از آنها به کارگرانی خودکفا تبديل شدند ولی بعدها به سیاست روي آوردند.

او در كتابش فصل مجزایی را هم به مقایسه مهاجرت اعراب به برزیل و آمریکا و تفاوت‌های آنها با یکدیگر اختصاص داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها