جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۹
لطفاً بزرگ شويد!

«زماني براي بزرگ شدن»، رماني به قلم محسن مؤمني براي نوجوانان است. داستاني از سري «كتاب‌هاي طلايي» انتشارات سوره‌ي مهر.

ايبنا نوجوان: واحد كودك و نوجوان انتشارات «سوره‌ي مهر»، وابسته به حوزه‌ي هنري، كتاب‌هايي دارد كه با عنوان «كتاب‌هاي طلايي» و «كتاب‌هاي نقره‌اي» منتشر مي‌شوند. اين امتياز‌دهي، به اين دليل است كه خوانندگان بتوانند كتاب‌هاي خود را با توجه به نشان نقره‌اي و طلايي انتخاب كنند و بخوانند. خوب، وقتي كتابي عنوان «طلايي» مي‌گيرد، يعني اين‌كه مسؤولان اين انتشارات، محتواي كتاب را تضمين كرده‌اند و آن را با ارزش مي‌دانند.

راستش همين‌طور هم هست. رمان نوجوانانه‌ي «زماني براي بزرگ شدن»، در زمان انتشارش سر و صدا كرد و موفق شد چند جايزه‌ي معتبر ادبي بگيرد. حالا بعد از چندين سال كه از چاپ اين كتاب و سر و صداهايش مي‌گذرد، انتشارات سوره‌ي مهر، آن را دوباره چاپ و منتشر كرده است.

خوب، حالا و بعد از اين مقدمه‌ي طولاني به ماجراي كتاب بپردازيم: «زماني براي بزرگ شدن» داستان نوجواني است كه با وجود سن و سال كم، به جبهه‌هاي جنگ تحميلي مي‌رود و در كنار رزمندگان با دشمنان مي‌جنگد. البته حضور در جنگي كه هر روز و هر لحظه‌اش با خطر كشته شدن و يا اسير شدن سپري مي‌شود، كار ساده‌اي نيست. اتفاقاً قهرمان رمان ما هم با همين مشكلات دست و پنجه نرم مي‌كند؛ تا اين‌كه هوشياري محمود ـ قهرمان داستان ـ باعث مي‌شود رزمندگان، يك ضربه‌ي مهم به دشمن بزنند.

از حق نبايد گذشت كه رمان آقاي مؤمني، از همان صفحه‌ي اول تا آخر، خواننده را جذب مي‌كند؛ به‌گونه‌اي كه خواننده از خواندن اين كتاب 200 صفحه‌اي اصلاً خسته نمي‌شود. بخشي از ابتدا و انتهاي داستان را با هم مي‌خوانيم: «... منصور مي‌گويد: "بچه‌ها، حواستون باشه همديگه رو گم نكنيم. جبهه ديگه شوخي بردار نيست. هر كَس قُدبازي دربياره كارش ساخته است." ... جوابش را مي‌دهم ـ حالا لازم نكرده تو رئيس‌بازي دربياري. يه جوري از جبهه مي‌گي كه انگار اونجا بزرگ شدي! ... ـ برادر حميد حاتمي، اعزامي از منطقه‌ي چهار تهران به دَرِ جبهه... حميد رنگ به رويش نمانده. ساكش را برمي‌دارد؛ بي‌اين‌كه حرفي بزند با منصور به طرف در مي‌رود. رستمي مي‌پرسد: "در جبهه يعني چه؟..."»

«...انزابي اين بار جدي‌تر مي‌گويد: "ما يه زماني خيال مي‌كرديم كه خَتمِ روزگاريم؛ امّا تازه فهميديم حالا حالاها بايد در محضرِ اين بچه‌ها زانوي ادب بزنيم! راستش من هم منظورش را نمي‌فهمم. فقط احساس مي‌كنم تو اين يكي، دو ساعت نوعِ نگاهش به من عوض شده. شايد با اين كارهايش مي‌خواهد بچه‌ها خيال كنند اين هوشياري من بوده كه به تله‌ي منافقين نيفتاده‌ايم."»

كتاب «زماني براي بزرگ شدن» 2900 تومان قيمت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها