یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۶
انقلاب اسلامي از منظر نظريه‌هاي جامعه‌شناسي سياسي

تبيين شكل‌گيري و پيروزي انقلاب اسلامي بر اساس نظريات حوزه جامعه‌شناسي سياسي در كتاب «کالبدشکافی انقلاب اسلامی» نوشته یونس نوربخش منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي دفتر نشر معارف، اين كتاب با توجه به اين رويكرد كه در نیم قرن اخیر به مقوله انقلاب از ابعاد و منظرهای گوناگون توجه شده است و بی‌شک می‌توان آمریکا را یکی از کانون‌های تأمل و نظریه‌پردازی در انقلاب دانست، به رشته تحرير درآمده است.
 
نويسنده اين اثر معتقد است: «هرچند تطبیق کامل نظریه‌های انقلاب متفكران و صاحب نظران علوم سياسي بر انقلاب اسلامی ضرورتاً درک واقع بنیانه‌ای از آن به دست نمی‌دهد اما بالقوه، ما را در شناخت پاره‌ای از ابعاد انقلاب اسلامی یاری می‌رساند.» 

«کالبدشکافی انقلاب اسلامی» با توجه به نظریه برینتون و تطبیق آن در انقلاب اسلامی در سه فصل به رشته تحریر درآمده است. کرین برینتون در «کالبدشکافی چهار انقلاب» با بررسی تاریخ انقلاب فرانسه و تعمیم آن به مطالعه مراحل همه انقلاب‌ها پرداخته است. او در بررسی روند انقلاب، بعد از پیروزی سه مرحله «حاکمیت میانه‌روها»، «حاکمیت افراطی یا دوران هراس» و «دوران ترمیدور» را ذکر می‌کند. 

در این کتاب براساس مدل برینتون، به بررسی دومین مرحله حاکمیت پس از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی دوره هراس، توجه شده است. 

این کتاب تنها به مقطع حاکمیت انقلابیان اصولگرا، پس از سقوط دولت میانه‌روها و دولت موقت مي‌پردازد، یعنی از زمان عزل بن‍ی صدر در اول تیر ماه 1360 و روی کار آمدن محمدعلی رجایی در مرداد سال 1360 تا سال 1368 که مصادف است با رحلت امام خمینی(ره) و آغاز رهبری آیت‌الله خامنه‌ای و شروع ریاست جمهوری آيت‌الله هاشمی رفسنجانی را در برمي‌گيرد. 

نوشتار حاضر کیفیت پیروزی انقلاب اصولگرا، منازعه آنها در دوره حاکمیت خود و ویژگی‌های عصر هراس در انقلاب ایران را بررسی مي‌كند و شباهت‌ها و تفاوت‌های انقلاب اسلامی ایران در این دوره با انقلاب‌های دیگر را بررسي و ارزيابي مي‌كند.
 
چاپ اول «کالبد انقلاب اسلامی» در شمارگان 2000 نسخه، 264 صفحه و بهاي 24000 ریال از سوی دفتر نشر معارف روانه بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها