یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۰
دريچه‌اي جديد در شناخت و درمان اعتياد

اطلاعاتي درباره مواد مخدر نوپديد و راهكارهاي درمان اعتياد به عنوان بيماري اجتماعي در كتابي با عنوان «نور سپيد» تاليف دكتر محمد‌رضا جمالي از سوي انتشارات مرسل منتشر و روانه بازار نشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با توجه به اين كه هرگونه عادت كردن و خوگرفتن به مصرف مواد گوناگوني كه ادامه زندگي با حذف آن امكان‌پذير نباشد، اعتياد ناميده مي‌شود، نويسنده اين كتاب مي‌كوشد راهكارهاي درمان انواع اعتياد را براي مطالعه بيماران و افرادي كه در صدد دوري از اين مشكل‌اند، با زباني ساده و به دور از اصطلاحات و واژه‌هاي پيچيده علمي تبيين كند.

امروزه به جرات مي‌توان گفت اعتياد به عنوان بيماري قرن شناخته شده است و بسياري از جوامع درگير اين بيماري مرموزند. اعتياد در تعريف سازمان بهداشت جهاني «بيماري ناشناخته، مزمن و عود كننده» ناميده مي‌شود. 

بر اساس مطالب اين کتاب، به سختي مي‌توان تعريف ثابتي براي بيماري اعتياد پيدا كرد. با وجود اهميت اين موضوع در جوامع و تحقيقات گسترده در اين زمينه، هنوز براي اعتياد به تعريفي ثابت و مشخص نرسيده‌اند. 

بيماري اعتياد به نظر بسياري از درمانگران و روان‌شناسان، مزمن و قديمي است. ريشه‌هاي ابتدايي و جوانه‌هاي آغازين اين بيماري را بايد در دوران كودكي و سنين خردسالي جست‌وجو كرد. در شروع اين بيماري علاوه بر مشكلات شخصيتي و بيماري‌هاي رواني مي‌توان به عوامل محيطي، تربيتي، اقليمي و حتي مسايل اقتصادي، فرهنگي و سياسي يك منطقه اشاره كرد. اگر به دوران كودكي بيمار برگرديم، مشاهده مي‌شود، در آن دوران دچار نوسانات خلقي متفاوت با همسن و سالان خود بوده است. 

اگر خود را به عنوان يك فرد درگير با اين بيماري فرض كنيم، عده‌اي از ما جسور، نترس و افراطي و عده‌اي بسيار ترسو و خجالتي بوده‌ايم. حد تعادل از همان ابتدا در ما كمتر ديده مي‌شد و افراط و تفريط، حتي در روحيات دوران كودكي ما وجود داشت. اعتياد همچون درختي تنومند است كه ريشه‌هاي آن از همان سنين آغازين تكامل فكري رشد كرده است.

از مواردي كه در زمينه‌سازي اعتياد مي‌توان به آنها اشاره كرد، خانواده(مسايل تربيتي)، فرهنگ، باورهاي غلط، شرايط اقليمي، شرايط اقتصادي، ژنتيك، زندگي‌هاي دسته‌جمعي، تحصيلات، بيماري‌هاي رواني، اختلالات شخصيتي و ترس‌ هستند.

با توجه به افزايش آمار اعتياد در ميان جوانان كشور، روند رو به رشد توزيع مواد مخدر صناعي در بين قشر هدف(جوانان) و همچنين تكثير قارچ‌گونه‌ كارگاه‌ها و لابراتورهاي زيرزميني براي تهيه و توزيع موادمخدر جديد، به يك برنامه‌ريزي دقيق و مدرن نيازمند است تا ضربات مهلك و تباه‌كننده‌ اين افراد سودجو خنثي شود. در اين برهه زماني حساس، اگر تصميم و سياست‌‌گذاري نادرستي صورت گيرد، نه تنها عرصه را به آنها تنگ نكرده‌ايم، بلكه موقعيت مناسبي براي عرضه‌كنندگان موادمخدر ايجاد مي‌شود.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «با كمي دقت به بيماران معتاد جامعه، شاهد تغييرات محسوس و كاملا حساب شده‌اي خواهيد بود، كه نشان‌گر برنامه‌اي دقيق و مافيايي است.
ما، براي وارد شدن به مقوله‌ اصلي بحث ابتدا كمي به اين تغييرات مي‌پردازيم. با بررسي‌هاي انجام شده در اين زمينه مي‌توان به راحتي دريافت كه مواد مخدر شايع، امروزه بسيار راحت به دست مصرف كننده مي‌رسد و براي مصرف آن احتياج به تداركات و زمينه‌چيني‌هايي كه در مورد مواد مخدر قديمي‌تر مي‌ديديدم، نيست؛ به‌طوري كه مصرف مواد مخدر جديد بسيار آسان و با وسايل ابتدايي، در همه مكان‌ها مقدور است و به علت عدم وجود بو و دود زياد قابل تشخيص توسط اطرافيان نيست و همچنين با يك مقدار بسيار كم از آنها مي‌توان نيروي كاذب يا به اصطلاح نشئگي فراواني به دست آورد؛ در صورتي كه در مورد مواد مخدر قديمي، با مصرف زياد مي‌توانستند به اين آستانه سرخوشي(نشئگي) برسند.
 همچنين سن مصرف نيز تغيير پيدا كرده و با كاهش ميانگين سني در آمار افراد مصرف كننده مواد مخدر روبه‌رو هستيم. به‌طور خلاصه، در بازار سياه مصرف مواد مخدر متغيرهاي زيادي وجود دارد كه با گذر زمان تغيير پيدا كرده و جاي خود را به موارد جديدتر مي‌دهند؛ سن مصرف، طريقه مصرف، فرهنگ مصرف، نوع مواد مخدر مصرفي، جنس مصرف كننده، شرايط اقتصادي، فرهنگي و حتي اقليمي نمونه‌هايي از اين متغيرها هستند كه همواره در حال نوسان‌اند و افرادي كه در تهيه و پخش مواد مخدر فعاليت و سياست‌گذاري مي‌كنند، به اين موارد و موارد عمده ديگر بسيار توجه دارند.
حال براي مقابله يا درمان افراد تحت سيطره چنين مافيايي قوي و هوشمند، بايد بسيار محتاط و حساب شده عمل كرد... .» 

چاپ اول كتاب «نور سپيد» از سوي انتشارات مرسل در شمارگان 1000 نسخه، 110 صفحه و بهاي 15000 ريال راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها