جمعه ۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۰
«بازخواني چرند و پرند» با مقالاتي از بزرگان ادبيات معاصر

بررسي چرند و پرند دهخدا به عنوان اثري مهم در بنيانگذاري ساده‌نويسي در نثر فارسي، شگردهاي او در نوشتن و ارزيابي شخصيت ها در اين كتاب، از جمله مباحثي است كه ولي‌الله دروديان در كتاب «بازخواني چرند و پرند دهخدا»، تازه‌ترين اثر پژوهشي خود به آنها پرداخته است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين كتاب كه توسط انتشارات «سوره مهر» منتشر شده، مقالاتي از بزرگان ادبيات معاصر نيز گنجانده شده است.

دروديان درباره كتاب «بازخواني چرند و پرند دهخدا»، تازه‌ترين و ششمين تحقيق خود درباره دهخدا كه به تازگي (اواخر بهار ۸۸) از سوي انتشارات «سوره مهر» به چاپ رسيده، اين‌گونه سخن گفت: شيوه‌ها و شگردهاي دهخدا در نوشتن چرند و پرند، نگاه او به ساده‌نويسي و نحوه پرداختنش به شحصيت‌ها، از جمله مواردي است كه در اين بازخواني مد نظر قرار داشته است. 

وي در ادامه درباره نقش آثار متعدد دهخدا در زبان و ادبيات فارسي توضيح داد: شناساندن دهخدا به عنوان خدمتگزار واقعي فرهنگ ايراني و نقش موثر او در آثار مختلفش كه به گونه‌هايي متفاوت نمود مي‌يابد، از انگيزه‌هايم در اين سلسله پژوهش‌ها به شمار مي‌آيند. 

نويسنده «دخو نابغه» همچنين گفت: دهخدا در «چرند و پرند»، پايه‌گذار ساده‌نويسي و طنز سياسي و در «امثال و حكم»، بنيانگذار تحقيق در فرهنگ مردم ايران بود و در «لغت‌نامه» و ديگر آثارش نيز نقشي انكار‌ناپذير در وجوه مختلف زبان و فرهنگ معاصر ايراني بر جاي گذاشت. 

دروديان درباره رئوس كتاب اضافه كرد: «زندگينامه»، «شيوه و شگردهاي دهخدا در نوشتن چرند و پرند»، «برگزيده نقد و نظر بزرگان ادبيات»(از قبيل يحيي‌ آرين‌پور، رضا براهني، محمد بهارلو، ايرج پزشكراد، نجف دريا‌بندري، غلامحسين يوسفي، ميمنت مير‌صادقي، كيومرث صابري،‌ بهرام صادقي و عمران صلاحي)، «‌تصوير زن ايراني در چرند و پرند» و «‌شعر دهخدا»، از مطالب و مباحثي است كه در اين كتاب مطرح شده است. 

اين پژوهشگر با بيان نقش چرند و پرند در شكل‌گيري نثر نوين فارسي اظهار داشت: به يقين دهخدا يكي از بنيانگذاران ساده‌نويسي نثر امروز فارسي است. در اين كار همچنين سعي شده شيوه پرداختن به شخصيت‌ها و تشبيه آنها به حيوانات و نحوه ابراز حماقت در برخي از آنها بررسي شود. 

از ولي‌‌الله دروديان غير از آثاري درباره پروين اعتصامي و همچنين كتابي با نام «سرچشمه‌هاي مضامين شعر امروز ايران»، آثاري چون «دهخداي شاعر»(اميركبير، 84)، «برگزيده و شرح آثار دهخدا»( فرزان‌روز85)، «دخو نابغه»،(گل آقا 79)، «دهخدا و مرغ سحر در شب تار»(برگزيده مقالات،‌  اختران 83)، به چاپ رسيده است.

دهخدا در اوايل دوران مشروطيت با همكاري ميرزا جهانگير‌خان و ميرزا قاسم‌خان شيرازي روزنامـه صور اسرافيل را منتشر كرد. «چرند پرند» نام مقالات طنز‌آميز او است كه در اين روزنامه به چاپ مي‌رسيد و موجبات شهرت او را فراهم آورد.

كتاب «بازخواني چرند و پرند دهخدا»، 236 صفحه‌اي و از سوي انتشارات «سوره مهر» منتشر شده و قيمت آن 2100 تومان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها