پنجشنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۱
جهان پر از معجزه است

شما تا به حال چند معجزه را به چشم خودتان دیده‌اید؟ یكی، دو تا یا بیش‌تر؟ هارون یحیی، نویسنده‌ این كتاب، از معجزه‌های بزرگی سخن می‌گوید كه در همین دنیای ما اتفاق افتاده است.هر یك از این پدیده‌ها، معجزه‌ای بزرگند كه در اطراف ما رخ می‌دهند. كافی است كمی دقیق‌تر نگاه كنیم تا این معجزه‌ها را دور و بر خودمان ببینیم. تمام حرف نویسنده در این كتاب همین است. /

ايبنا نوجوان- می‌گویند معجزه یعنی كاری كه انسان‌ها نمی‌توانند به طور عادی آن‌ها را انجام دهند. وقتی حضرت موسی‌(ع) عصای خود را به رود بزرگ نیل زد و رود خروشان و بزرگ نیل از وسط شكافته شد، یك معجزه رخ داد. وقتی حضرت عیسی‌(ع)، در پرنده‌های گلی فوت ‌كرد و آن‌ها را به پرواز در‌آورد یا انسان‌های مرده را با اجازه خدا زنده كرد، معجزه اتفاق افتاد. 

اما معجزه‌های زیادی در زندگی ما رخ می‌دهند كه متوجه آن‌ها نمی‌شویم؛ معجزه‌هایی كه در جهان هستی،‌ در منظومه  شمسی، یا روی كره‌ زمین و در بین موجودات زنده‌ای كه اطراف ما زندگی می‌كنند،اتفاق مي‌افتند. موضوع  كتاب «دنياي شگفت‌انگيز ما»، چنین معجزه‌هایی اند. 

هارون یحیی نویسنده‌ كتاب می‌گوید: «این كتاب شامل نمونه‌هایی از معجزاتی است كه از لحظه آفرینش جهان رخ داده‌اند و امروز نیز همچنان رخ می‌ دهند.» 

نخستین معجزه‌ بزرگ، شكل‌گیری جهان هستی بود. تقریباً تمام دانشمندان پذیرفته‌اند جهانی كه ما در آن زندگی می‌كنیم، 15 میلیارد سال پیش بر اثر یك انفجار كه «انفجار بزرگ» خوانده می‌شود، شكل گرفت. فضا، كهكشان‌ها، سیاره‌ها، خورشید، زمین و خلاصه هر چیزی كه بخشی از جهان را تشكیل می‌دهد، در نتیجه این انفجار به ‌وجود آمد. اما این موضوع یك معمای بزرگ است. چون انفجار بزرگ، یك «انفجار» بود. انتظار ما اين است كه با انفجار، ماده به شكل اتم یا ذرات نیمه اتم، به صورت درهم و برهم در فضا پراكنده شود؛ اما در این انفجار، چنین اتفاقی رخ نداد. به‌عكس، همه چیز به  شكل عجیبی آماده‌ زندگی شد. 

نویسنده سخنان خود را از این معجزه‌ بزرگ آغاز می‌كند و رفته رفته مسائل گوناگونی را در جهان خلقت، در منظومه شمسی و در جانداران مطرح می‌كند و به زبان علمی توضیح می‌دهد كه چرا باید هر یك از این اتفاقات را معجزه به شمار آوریم.
 
اگر مقدار گرانش یا جاذبه، كمی بیش از این مقداری بود كه هست؛ اگر زمین از خورشید، دورتر یا به آن نزدیك‌تر از این بود؛ اگر پوسته زمین، ضخیم‌تر یا باریك‌تر از حالا بود؛‌ اگر نسبت اكسیژن در هوا كم یا زیاد می‌شد؛ اگر مقدار بازتابش نور از سطح زمین كمتر یا بیش‌تر می‌شد؛ اگر آب غلیظ‌تر یا رقیق‌تر بود یا هزاران اگر دیگر، نشان می‌دهند كه هستی، بر اساس نظام بسیار دقیقی برای زندگی انسان مناسب شده است. 

هر یك از این پدیده‌ها، معجزه‌ای بزرگند كه در اطراف ما رخ می‌دهند. كافی است كمی دقیق‌تر نگاه كنیم تا این معجزه‌ها را دور و بر خودمان ببینیم. تمام حرف نویسنده در این كتاب همین است.
البته مطالب كتاب برای دوره‌ راهنمایی، كمی سخت است. از این رو، كارشناسان كانون پرورش فكری اشتباه كرده‌اند كه آن را برای دانش‌آموزان دوره راهنمایی مناسب دانسته‌اند. خود مؤلف هم این كتاب را بین كتاب‌های مناسب كودكان و نوجوانان نگنجانده است. دو كتاب‌ دیگری كه كانون، قبل از این كتاب و در همین گروه چاپ كرده است، برای این دسته از دانش‌آموزان (راهنمایی) مناسب‌تر است.
این دو كتاب عبارتند از :
• دنیای شگفت‌انگیز بدن ما، راهی به سوی خداشناسی
• دنیای حیوانات راهی به سوی خداشناسی 

با این وصف، به‌نظر می‌رسد محتوای كتاب برای دانش آموزان دبیرستانی مفید و مناسب باشد. این كتاب تمام رنگی، 143 صفحه حجم و 2150 تومان قیمت دارد.
برای دیدن و خواندن كتاب‌های دیگری از این نویسنده، می‌توانید «فایل ضمیمه» را (در پایان همین مطلب) باز كنید. ضمناً درباره‌ همین نویسنده، مطلب دیگری در «ایبنا نوجوان» منتشر شده است كه در بخش مطالب مرتبط آمده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط