سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۶
حقوقي به شعر نسل جوان نگاهي كالبد شكافانه داشت

محمد علي بهمني با ابراز تاسف از درگذشت حقوي كه او را «شاعر متعهد عصر ما» خواند، گفت: بايد منتظر حقوقي ديگري باشيم. او به شعر نسل جوان نگاهي گذرا نداشت و شعر اين نسل را كالبد‌شكافانه بررسي مي‌كرد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، محمدعلي بهمني ضمن تسليت به مناسبت درگذشت محمد حقوقي و اشاره به نگاه متعهدانه اين شاعر نسبت به تحولات شعري عصر خودش گفت: حقوقي بزرگ بود و از اهالي امروز. من با او آشنايي نزديكي داشتم. حقوقي به شعر و شاعران هم عصرش خدمت بسیار كرد.
 
وي درباره نگاه دقيق اين شاعر به موضوع شعر اضافه كرد: حرف‌هاي حقوقي آن قدر سيال و ادامه‌دار بود كه گاهي عزيزان ارادتمندش را به خستگي مي‌كشاند؛ ولي اين خستگي در نهايت برايشان درسي سازنده و منجر به آفرينشگري بود.
 
وي تاكيد كرد: مسلم است كه كه او جايش خالي است و خالي خواهد ماند تا حقوقي ديگري آفريده شود. شرح بيش از اين را درباره او بايد با مكث و تامل انجام داد؛ چرا كه براي شاعران و به‌ویژه جوانان، منبعی ‌آموزشی و راهگشا بود.
 
بهمني در پاسخ به سوالي مبني بر با اهميت‌ترين شاخصه شعري حقوقی خاطر‌نشان كرد: نگاه حقوقي متفاوت‌تر از نگاه هم‌عصران خود بود. او هيچ‌گاه نگاه بيروني به شعر جوانان نداشت و سعي مي‌كرد نوعي كالبد‌شكافي دقیق از چينش واژگان و نوع تفكري كه در آن شعر وجود داشت را ارایه دهد.  

بهمني با بيان خاطره‌اي درباره يكي از نقطه‌نظرهاي حقوقي نسبت به شعرش گفت: او درباره شعر خود من هم بدون هيچ رودربايستي حرف مي‌زد و مرا متوجه زاويه‌اي ديده نشده در شعرم كرد و اينكه چه مكث‌هايي بر چه واژگاني داشتم كه مي‌بايستي بر روي كليت شعر باشد؛ نه يك واژه.
 
وي در پايان افزود: آن بزرگوار بسيار با حوصله درباره شعر صحبت مي‌كرد تا ديگران به خوبي به قول خودمان شيرفهم شوند و هيچگاه سخني را در نيمه رها نمي‌كرد. من در درك و تعهد، تا به حال كسي را مانند ايشان نديده‌ام.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط