چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۸
اطلس صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي همدان تدوين مي‌شود

سرپرست معاونت صنايع‌ دستي سازمان ميراث فرهنگي همدان از تهيه و تدوين اطلس صنايع ‌دستي و هنرهاي سنتي اين استان خبر داد. اين اطلس پيشينه كهن صنايع دستي و هنرهاي سنتي همدان را از گذشته تاكنون گردآوري مي‌كند._

بهجت عباسي با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: معاونت اداره كل توسعه و ترويج هنرهاي سنتي و صنايع دستي ايران برنامه جامعي را براي سال 88 در نظر گرفته که تهيه و تدوين اطلس صنايع ‌دستي همدان از جمله اين برنامه‌هاست.

سرپرست معاونت صنايع‌ دستي سازمان ميراث فرهنگي همدان افزود: اطلس صنايع‌ دستي و هنرهاي سنتي استان همدان اطلاعات جامعي را درباره وضعيت صنايع ‌دستي استان ارايه مي‌دهد.

وي افزود: در اين اطلس كليه اطلاعات، قابليت پتانسيل، بحث‌هاي آموزشي، مشكلات و راهكارهاي آن، مستندنگاري، بررسي فعاليت كارگاه‌هاي سفال‌سازي، صادرات صنايع‌ دستي و... گردآورِي مي‌شود.

وي به دو رشته مهم صنايع دستي در همدان اشاره كرد و گفت: سفال و منبت از جمله رشته‌هاي مهم صنايع دستي همدن‌اند كه در اين اطلس پيشينه تاريخي و سير تحول اين دو رشته با ذكر تغييرات آن از گذشته تا امروز بيان مي‌شود.

عباسي يادآور شد: شهر لاله‌جين در همدان 700 كارگاه سفال‌سازي دارد و پژوهشگر اين اطلس براي دريافت اطلاعات بيشتر بايد به اين شهر مراجعه كند تا بتواند اطلاعات بيشتري از ساكنان اين منطقه تاريخي به دست آورد.

وي به تصاوير اين اطلس اشاره كرد و گفت: در اين اطلس تصاوير بسياري از كارگاه‌هاي سفال‌سازي لاله‌جين آورده شده و پژوهشگران مي‌خواهند با افرادي كه در اين زمينه فعاليت مي‌كنند مصاحبه كنند.

وي تهيه اطلس صنايع دستي را بسيار ضروري دانست و گفت: تهيه اطلس در برنامه‌ريزي‌هاي آينده كمك بسياري به سازمان ميراث فرهنگي مي‌كند و يكسري اطلاعات بسيار ارزشمند به خواننده ارايه مي‌دهد.

وي تنوع صنايع دستي در همدان را بسيار متنوع دانست و خاطرنشان كرد: در همدان 150 رشته صنايع دستي داريم و اين مسأله به دليل پراكندگي جغرافيايي در همدان است.

به گفته عباسي، منبت، سفال، سراميك، چرم، مرواربافي، رودوزي‌هاي سنتي، زيراندازهاي سنتي، گليم، جاجيم، مصنوعات سنگي، مصنوعات فلزي و... از جمله صنايع دستي استان همدان محسوب مي‌شود.

وي با بيان اينکه آموزش مجازي رشته‌هاي صنايع‌دستي يکي از اين برنامه‌هاي سازمان ميراث است، گفت: آموزش مجازي رشته‌هاي صنايع ‌دستي بر روي سايت ميراث فرهنگي استان همدان در سال جاري امکان اجرايي شدن آن را به دست مي‌آورد.

وي تصريح کرد: همچنين براي مستندنگاري دو رشته سفال و منبت نيز تصميماتي گرفته شده که در حال حاضر در انتظار تخصيص اعتبار مورد نياز اين طرح هستيم.

اين مقام مسوول با تأکيد بر اينکه امسال چون سال گذشته استان همدان ميزبان کارگاه‌هاي آموزشي تخصصي صنايع‌دستي خواهد بود، ادامه داد: در سال گذشته کارگاه تخصصي سفال و سراميک را در همدان برگزار کرديم و با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده در سال جاري کارگاه تخصصي منبت و چرم را به منظور نگاه تخصصي‌تر به اين دو رشته برپا مي‌کنيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط