سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۲
موزه‌هاي خراسان جنوبي به روايت تصوير

مسوول انتشارات سازمان ميراث فرهنگي خراسان از انتشار كتاب «موزه‌هاي خراسان جنوبي» خبر داد. اين كتاب داراي تصاويري از موزه‌هاي اين استان است و مي‌تواند راهنماي گردشگران داخلي و خارجي براي شناساندن اين موزه‌هاي تاريخي باشد./

مسوول انتشارات سازمان ميراث فرهنگي خراسان با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: در اين كتاب تكتم بهروش، كارشناس موزه‌هاي خراسان جنوبي، نخست، درباره پيشينه استان و آداب و سنن آن توضيح داده و سپس به معرفي موزه‌ها به روايت تصوير مي‌پردازد.

الهام زنجيريان، خاطرنشان كرد: در راستاي معرفي فرهنگ، آداب و رسوم و معرفي موزه‌هاي استان به نسل جوان، كتاب موزه‌هاي خراسان جنوبي به همراه لوح فشرده منتشر مي‌شود.

وي افزود: حوزه فرهنگي و ارتباطات، فعاليت‌ها و اقدامات ويژه‌اي دارد که نقش بسزايي را در شناساندن هويت ملي، فرهنگي و تاريخي منطقه ايفا مي‌کند و مي‌تواند به نسل جوان جامعه بناهاي تاريخي، ملي و كهن را معرفي كند.

مسوول انتشارات سازمان ميراث فرهنگي خراسان، در ادامه، بيان داشت: اعتبار اين اقدام از محل اعتبارات اختصاصي استاني از فصل موزه‌ها بوده و در حال حاضر مراحل طراحي و چاپ آن در حال انجام است.

وي به موزه‌هاي مهم اين استان، اشاره كرد و گفت: مجموعه باغ و عمارت‌هاي اكبريه، شامل باغ، عمارت، سر در ورودي، اصطبل، حمام، خمخانه، تالار تشريفات، استخر و... است. مهم‌ترين بخش اين بنا، كوشك آن است كه در سه طبقه و به صورت هشت ضلعي ساخته شده، نماي خارجي اين بخش داراي تزيينات آجركاري با زره‌هاي هندسي شبيه بناهاي دوره زنديه شيراز است.

وي به موزه‌هاي باستان‌شناسي و مردم‌شناسي اشاره كرد و گفت: بخش مركزي اين بنا كه از لحاظ معماري جالب‌ترين بخش مجموعه است در دو طبقه ساخته شده و اكنون به موزه باستان‌شناسي، مردم‌شناسي، حيات وحش، موزه مشاهير، ميراث پهلواني و موزه كاني تبديل شده.

به گفته زنجيريان، بيرجند از تاريخي‌ترين و مهم‌ترين مناطق استان خراسان جنوبي به‌شمار مي‌آيد. اين منطقه دربرگيرنده شاخص‌ترين بناهاي معماري، باغ‌هاي قديمي و حمام‌هاي تاريخي است كه قدمت بيشتر آن‌ها به دوره قاجاريه و زنديه بازمي‌گردد. از شاخص‌ترين بناهاي تاريخي بيرجند؛ ارگ كلاه فرنگي به سبك زيگورات، محور فرهنگي تاريخي چهار درخت و... است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط