دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۸
خردنامه صدرا در گام پنجاه و پنجم

پنجاه و پنجمین شماره فصلنامه علمی- پژوهشی «خردنامه صدرا» به سردبیری آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای از سوی انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این فصلنامه به انتشار مقالات و تحقیقات پژوهشی در حوزه فلسفه و علوم عقلی به طور عام و فلسفه اسلامی به طور خاص می‌پردازد که در این میان آثاری که به بررسی، تحلیل و نقد در حوزه «حکمت متعالیه» اختصاص دارد، از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

انتشار فصلنامه «خردنامه صدرا» از بهار 1374 به مدیر مسوولی و سردبیری آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای آغاز و تاکنون به‌طور منظم منتشر می‌شود. این فصلنامه از شماره 45 دارای درجه علمی – پژوهشی شده است. 

رئيس بنياد حكمت اسلامي صدرا، در سرمقاله اين شماره، دستور‌العمل سرشار از حكمت حضرت علي(ع) را داراي عناصري در شخصيت حاكم مي‌داند كه اميددهنده آينده‌اي با كرامت و عزت و امنيت است.

مدير مسوول «خردنامه صدرا» در پايان سرمقاله خود مي‌نویسد: «رأي به ناسره دادن و حكمت و "فضيلت" را عيار تشخيص سره از ناسره ندانستن، نه فقط انتخاب احسن يعني روش عقلانيت نيست، كه حتي معيار و معرف انتخاب كنندگان نيز هست، زيرا به‌فرموده قرآن مجيد: "نادرست جز به سراغ نادرست نمي‌رود و نادرست را جز نادرست برنمي‌گزيند."»

شماره پنجاه و پنجم «خردنامه صدرا» با سرمقاله مدير مسوول آن آغاز و با مقاله دكتر علي شيرواني با عنوان «امكان فلسفه شهودي» ادامه مي‌يابد. «نقد و بررسي قاعده اصلح در انديشه كلامي» از دكتر امير شيرزاد، «خيال مشايي، خيال اشراقي و خلاقيت» از دكتر ناديا مفتوني، «نظام احسن از ديدگاه صدرالمتألهين» نوشته مهدي نكويي سامان و «تعالي و حلول در فلسفه ملاصدرا» كار مشتركي از دكتر محمد سعيدي‌مهر و شهناز شايان‌فر، ديگر مقالات به چاپ رسيده در اين فصلنامه‌اند. 

همچنين دكتر پروين‌ نبيان مقاله‌ای با عنوان «نگرشي جديد بر مبناي السمعيات الطاف في‌العقليات» و دكتر ناهيد حجازي نيز «هستي در ملاصدرا و پارامنيدس» را در اين شماره «خردنامه صدرا» عرضه كرده‌اند.
پنجاه و پنجمین شماره فصلنامه علمی- پژوهشی «خردنامه صدرا» در 112 صفحه و بهای 10000 ريال راهی بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط