چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۶
«زندگي‌نامه سياسي و اجتماعي احتشام‌السلطنه» در سايت كتابخانه ملي

كتاب «زندگي‌نامه سياسي و اجتماعي احتشام‌السلطنه(دومين رييس مجلس شوراي ملي)» به قلم فرشيد مهري به عنوان كتاب هفته دوم خرداد ماه در سايت سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران معرفي شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، محمود خان علامير معروف به احتشام السلطنه از ايل دولو طايفة قاجار، در سال 1279 قمري در تهران متولد شد. تحصيلات خود را از شش سالگي در دارالفنون آغاز كرد، پس از پايان تحصيلات در سال 1297 به خدمت دولتي درآمد و منصب يوزباشي كشيكخانه را بر عهده گرفت و به درجه سرتيپي رسيد. 

وي در سال 1299 به سمت قوللرآقاسي باشي گماشته شد. در اوايل سال 1306 از طرف ناصرالدين شاه به احتشام السلطنه ملقب و به حكومت خمسه (زنجان) مامور شد. در سال 1309 به تهران احضار شد و تا سال 1312 شغل ثابتي نداشت. در اين سال از طرف ناصرالدين شاه با سمت مستشار اول سفارت، عازم سن‌پطرزبورگ شد و پس از مراجعت در همين سال كارپرداز اول بغداد شد. علامير در سال 1314 به تهران احضار و به معاونت امور خارجه منصوب شد و  در همين دوران عضو موثر و فعال انجمن معارف شد. 

در سال 1316 حكومت كردستان به علامير محول شد و در سال 1319 به سمت وزير مختار ايران در برلين انتخاب شد. بعد از سفر سوم مظفرالدين شاه به فرنگ، احتشام‌السلطنه در سال 1323 به ايران بازگشت و در جريان مشروطيت قرار گرفت. پس از استعفاي صنيع‌الدوله در سال 1325، احتشام‌السلطنه به رياست مجلس انتخاب شد و شش ماه در اين سمت بود و پس از استعفا به سمت وزير مختاري ايران در لندن منصوب شد.
وي پس از سه ماه، بار ديگر وزير مختار ايران در برلن شد. در دوره سوم مجلس از تهران به نمايندگي مجلس انتخاب  شد ولي از قبول آن امتناع ورزيد. در سال 1329 سفير كبير ايران در استانبول شد و از برلن به استانبول رفت و اين درست مقارن با جنگ جهاني اول بود. 

كتاب «زندگي‌نامه سياسي و اجتماعي احتشام‌السلطنه» (دومين رييس مجلس شوراي ملي) پژوهشي موشكافانه و عميق مبتني بر منابع دست اول براي ترسيم زندگي وي است.
 
مولف اين اثر كوشيده ضمن بهره‌گيري از منابع كتابخانه‌اي و اسنادي، از روش تحقيق ميداني نيز بهره جسته و موفق شده به تعدادي از اسناد خصوصي احتشام‌السلطنه دست يابد و اساس پژوهش را نيز مبتني بر اين اسناد بكر و بديع قرار دهد. همچنين مؤلف از اسناد موجود در سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران و اسناد منتشر شده در برخي كتاب‌ها نيز بهره جسته است.

مجموعه حاضر حاوي مقدمه، شش فصل و نتيجه است. فصل‌ها بر اساس ادوار زندگي سياسي و اجتماعي احتشام‌السلطنه تنظيم شده است. خانواده، زندگي خصوصي، مشاغل درباري سياسي احتشام‌السلطنه در دوره ناصري، اقدامات سياسي اجتماعي وي در دوره مظفرالدين شاه، محمدعلي‌شاه، احمدشاه و در دوره رضاشاه پهلوي موضوع‌ها و مباحثي‌اند كه بدان‌ها پرداخته شده است. 

در پايان كتاب، تعدادي اسناد تصويري و نوشتاري از زندگي احتشام‌السطنه كه مولف بدان‌ها دست يافته، آورده شده است. 

«زندگينامه سياسي و اجتماعي احتشام السلطنه (دومين رييس مجلس شوراي ملي) سال 1386 از سوي انتشارات موسسه مطالعات تاريخ معاصر در 302 صفحه منتشر شده است. 

سايت سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران به نشاني اينترنتي  www.nlai.ir هر هفته يك كتاب را معرفي مي‌كند. در اين سايت همچنين آخرين اخبار مربوط به سازمان اسناد و كتابخانه ملي منعكس مي‌شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط