شنبه ۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۰
انتشار «سياست خارجي حزب عدالت و توسعه تركيه»

بررسي سياست خارجي تركيه با كشورهاي اروپايي و كشورهاي همسايه خود مانند ايران و عراق در كتابي با عنوان «سياست خارجي حزب عدالت و توسعه تركيه» تاليف حسن نقدي‌نژاد منتشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نيروهاي سياسي متفاوت و متعارض در ساختار سياست داخلي تركيه، اين كشور را به پديده‌اي متمايز از همسايگانش تبديل كرده است. در بافت سياسي داخلي، دو نيروي متفاوت به مثابه دو موتور محرك، اين كشور را به سمت و سوي متفاوتي مي‌كشانند. يكي از اين دو موتور محرك ، اسلام‌گرايي است كه با وجود سير تحول طولاني‌اش كه فراز و نشيب زيادي را طي كرده است، اكنون بر جامعه تركيه حاكم است و قدرت سياسي را در دست گرفته است. نيروي ديگر، كماليسم و لائيسيسم است كه در جهت عكس نيروي اول حركت مي‌كند. اگرچه اين دو نيروي سياسي در درون جامعه سياسي تركيه در بعضي حوزه‌ها اشتراك نظر دارند، اما تعارض و اختلاف، قاعده حاكم بر روابط بين آنها بوده است.

براساس مطالب كتاب:، تركيه تنها به سوي غرب در حركت نيست. در سال‌هاي اخير اين كشور سياست خارجي چند وجهي و بازي با همه بازيگران را در دستور كار ديپلماسي خود قرار داده است. تركيه درصدد است ضمن حفظ روابط خود با غرب و آمريكا، روابطش را با همسايگان نيز بهبود ببخشد. سياست خارجي، نگاه شرق و گسترش روابط با چين و روسيه را همزمان با ارتقاي روابط با جهان اسلام و منطقه خاورميانه در دستور كار خود قرار داده است.

اين اثر از هفت بخش با عنوان‌هاي «تعامل و تقابل اسلام‌گرايان و كماليست‌ها در سياست خارجي»، «روابط تركيه و سوريه: از تعارض تا تعامل»، «مثلث صلح، ميانجيگري تركيه در گفتگوهاي صلح بين اسرائيل و سوريه»، «استراتژي خاورميانه‌اي تركيه و محدوديت‌ها و مطلوبيت‌هاي آن»، «نگرش روسيه به تركيه: ژئوپلتيك يا ژئواكونوميك»، «القاعده، جنگ عليه تروريسم و تركيه» و «پيروزي مجدد اسلام‌گرايان در تركيه و آينده سياست خارجي اين كشور» تشكيل شده است.

در نخستين فصل، سعي شده است ديدگاه و نگرش دو نيروي اصلي و فعال در صحنه سياست خارجي تركيه در مسايل مختلف نشان داده شود. در فصل ديگر كتاب، روابط تركيه با سوريه در پرتو مساله كردها مورد تحليل و تفسير واقع شده است.

فصل سوم به ميانجيگري تركيه بين سوريه و اسرائيل مي‌پردازد.
نويسنده در فصل چهارم ضمن بررسي استراتژي خاورميانه‌اي تركيه،  محدوديت‌ها و مطلوبيت‌هاي آن براي ايران را نقد مي‌كند. بررسي روابط روسيه و تركيه موضوعي است كه در فصل پنجم به آن پرداخته شده است.

فصل ششم، ترجمه مقاله‌اي از «بولنت ‌ارس» است كه موضع تركيه را در جنگ بين‌المللي عليه تروريسم نشان مي‌دهد و فصل پاياني، درباره پيروزي مجدد اسلام‌گرايان حزب عدالت و توسعه در تركيه است.

از موضوعات ديگر اين اثر مي‌توان به روابط ايران و تركيه، مناقشه اعراب و اسرائيل، سودان و بحران دارفور، تحولات دروني تركيه، تحولات منطقه خاورميانه، اسرائيل و تفكر صلح به مثابه ابزار ديپلماسي، ديدگاه تركيه نسبت به برنامه هسته‌اي ايران، 11سپتامبر و سياست جهاني و علل پيروزي مجدد اسلام‌گرايان در تركيه اشاره كرد.

چاپ اول كتاب «سياست خارجي حزب عدالت و توسعه تركيه» از سوي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در شمارگان 1000نسخه، 253 صفحه و بهاي 38000 ريال راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط