شنبه ۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۰
درسنامه ادبی استاد آمریکایی دانشگاه به ایران رسید

«درسنامه نظریه ادبی» اثر مری کلیگز، مدرس دانشگاهی در پنسیلوانیا در رشته ادبیات، به فارسی ترجمه و در ایران منتشر شد. این کتاب به نوشته نویسنده برای افرادی نوشته شده که «در نظریه‌های نقد ادبی گیج شده‌اند»./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب با ترجمه مشترک جلال سخنور، الاهه دهنوی و سعید سبزیان و از سوی نشر «اختران» روانه کتاب‌فروشی‌های ایران شده است.

این کتاب ۲۷۷ صفحه‌ای با نام اصلی «Literary theory : a guide for the perplexed» توسط کلیگز چاپ شده است. این نویسنده در دانشگاه کلورادوی ایالت پنسیلوانیا آمریکا به تدریس نظریه‌های ادبی اشتغال دارد و این کتاب را در سال ۲۰۰۷ میلادی به چاپ رسانده است.

مترجمان فارسی برای این کتاب یادداشتی تحریر کرده و در آن ادعا کرده‌اند: «این کتاب در زمینه نظریه ادبی، یکه و تنها نیست، اما گویاترین و قابل فهم‌ترین است.»

این یادداشت می‌افزاید: «کتابی که هم‌اکنون در دست دارید، کتابی است برای کسانی که در نظریه‌های نقد ادبی گیج شده‌اند. از این رو نویسنده این کتاب که استاد دانشگاه کلورادو است تلاش کرده با زبانی معلمانه، دشوارترین مفاهیم و نظریه‌های نقد ادبی را به گونه‌ای تشریح کند که همگان بتوانند آن را درک کنند.»

این کتاب در ۹ فصل تدوین شده است که نام‌های آن‌ها عبارتند از: «نظریه ادبی چیست؟»، «نظریه ادبی انسان‌گرا»، «ساختارگرایی»، «واسازی»، «روانکاوی»، «فمینیسم»، «ایدئولوژی و نظام نوشتار»، «نژاد و مطالعات پسااستعماری» و «پسامردنیسم». نویسنده هریک از این فصل‌ها را به شاخه‌هایی تنظیم کرده که به نام یکی از متفکران آن سرفصل نام‌گذاری شده‌اند و سپس در آن‌ها درباره اندیشه آن فرد در نقد ادبی توضیح داده است. وی همچنین در پایان کتاب یادداشتی کوتاه با نام «حالا چه» گنجانده و در آن به این نکته پرداخته که آینده نقد ادبی به کجا می‌رود.

یادداشت این نویسنده با این جمله آغاز می‌شود: «امیدوارم الان نسبت به زمانی که این کتاب را در دست گرفتید، درک بهتری از مفهوم نظریه ادبی داشته باشید» و به این‌گونه پایان می‌یابد: «نظریه ادبی جزء برجسته‌ای از گنجینه مهمی خواهد ماند که با کمک آن بتوانیم بفهمیم دنیای ما با چه ساز و کاری کار می‌کند و علت این نحوه کارکردش در چیست.»

مترجمان این کتاب در پایان «درسنامه نظریه ادبی»، به جای یکی از مقاله‌های اصلی، مقاله‌ دیگری با نام «هرمنوتیک انجیل» نوشته استیون پریکت افزوده‌اند که به نوشته آن‌ها: ‌«باب تازه‌ای را به روی خوانندگان نقد ادبی می‌گشاید».  

«درسنامه نظریه ادبی» در ۲۷۶ صفحه، با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و قیمت ۴۷۰۰ تومان روانه بازار کتاب ایران شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها