شنبه ۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۷
هشت تمرین سیاسی هانا آرنت به ایران رسید

کتاب «میان و گذشته و آینده»، با نام فرعی: «هشت تمرین در اندیشه سیاسی»، اثر هانا آرنت، متفکر آلمانی، به فارسی ترجمه و در ایران منتشر شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب را سعید مقدم به فارسی ترجمه و نشر «اختران»‌ آن را روانه بازار کتاب کرده است.

این مترجم یادداشتی سه صفحه‌ای برای این کتاب نوشته و در آن علاوه بر شرح مختصری از زندگی و آثار آرنت، آورده: «کتابی که اکنون ترجمه آن پیش روی خواننده است، شامل هشت رساله یا به قول نویسنده، تمرین در اندیشه سیاسی است. این رساله‌ها اولین بار در سال ۱۹۶۱ به شکل کتاب و در سال ۱۹۶۴ با اضافاتی به صورت حاضر منتشر و به چند زبان دیگر ترجمه شد. از آن پس چاپ‌های دیگری از این کتاب انتشار یافته است».  

وی در بخش دیگری از یادداشت خود می‌افزاید: «ژرف‌اندیشی‌های آرنت در مورد جهان مدرن بر پایه دانش گسترده‌اش از گذشته بنا شده‌اند و بخشی مهم از فلسفه سیاسی قرن بیستم را تشکیل می‌دهند. آرنت در «میان گذشته و آینده» درباره مشکلات پیچیده و  بحرانی بحث می‌کند که جامعه مدرن با آن روبرو ست. بحرانی که به  دلیل از دست دادن معنا و مفاهیم اساسی سنت سیاسی، همچون عدالت، خرد، مسوولیت، فضیلت و افتخار، پدید آمده است.»

این کتاب در هشت فصل مستقل، تنظیم شده که عبارتند از: «شکاف میان گذشته و آینده»، «سنت و دوران مدرن»، «مفهوم تاریخ، باستانی و مدرن»، «اتوریته چیست»، «آزادی چیست»، «بحران در آموزش و تربیت»، «بحران در فرهنگ، اهمیت اجتماعی و سیاسی آن»، «حقیقت و سیاست» و «تسخیر فضا و مقام انسان».

مترجم و ناشر ایرانی، فهرستی از نام افرادی که در کتاب از آن‌ها یاد شده، به زبان لاتین و بخشی با نام «یادداشت‌ها و مراجع نویسنده» و «فهرست اعلام» را به انتهای این کتاب افزوده است.

هانا آرنت، فیلسوف، نظریه‌پرداز سیاسی و تاریخ‌نگار آلمانی در ۱۴ اکتبر ۱۹۰۴ در آلمان زاده شد و در ۴ دسامبر ۱۹۷۵ در شهر نیویورک درگذشت. او از شاگردان مارتین هایدگر (فیلسوف آلمانی) بود.

این نظریه پرداز با انتشار نظریه‌های خود درباره فلسفه سیاست، ریشه‌های توتالیتاریسم و تاملاتی درباره فلسفه سیاسی نظریه‌پردازانی چون کانت،‌ در زمره روشنفکران مطرح قرن بیستم میلادی محسوب می‌شود.

«میان گذشته و آینده» در ۳۹۲ صفحه و با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه روانه کتاب‌فروشی‌ها شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط