شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۵
کتابی در دفاع از كوفي عنان ،دبیر کل پیشین سازمان ملل

سخنگوی سابق سازمان ملل متحد در کتابی تازه که روز پنجشنبه از آن رونمایی شده از عملکرد کوفی عنان دبیرکل پیشین سازمان ملل در جریان جنگ عراق دفاع کرد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از آسوشیتدپرس، «فرد اکهارد» در مراسم رونمایی از کتاب 313 صفحه‌ای خود با عنوان « کوفی عنان» گفت : بعد از حمله آمریکا به عراق در سال 2003 ، کوفی عنان تأثیر خود را از دست داد، در نشست‌ها سردرگم به نظر می‌رسید و حتی نیازمند کمک‌های پزشکی بود. 

به گفته اکهارد، عنان به خاطر شکاف‌هایی که بعد از جنگ عراق در دنیا به وجود آمد و همچنین انتقاد دولت بوش از کسانی که مانند او با جنگ عراق مخالف بودند، دچار آشفتگی شده بود. اکهارد می‌گوید اوضاع برای دبیرکل سازمان ملل به شدت وخیم شده بود، به ویژه بعد از بمب گذاری سال 2003 در دفتر سازمان ملل در بغداد که موجب کشته شدن 22 نفر از کارمندان این دفتر شد. 

بسیاری افراد نزدیک به عنان می‌گفتند که او به خصوص در سالی که دفتر سازمان ملل در بغداد مورد حمله قرار گرفت، به شدت دچار پریشانی شده بود. اکهارد که مدت 8 سال به عنوان سخنگوی سازمان ملل مشغول به کار بود، معتقد است که وضعیت جسمی عنان به قدری وخیم شده بود که حتی نزدیکان او نیز دچار نگرانی شده بودند. 

نویسنده کتاب «کوفی عنان» در ادامه مراسم رونمایی از کتابش که در مقر سازمان ملل در ژنو برگزار شد، توضیح داد که چگونه عنان حمله به عراق را به مثابه چالشی عمیق در مفهوم امنیت دسته جمعی می دانست که در منشور سازمان ملل مورد تأکید قرار گرفته است. 

به گفته اکهارد، عنان با جورج بوش رییس جمهور آمریکا رابطه شخصی خوبی داشت ولی وقتی او جنگ عراق را نامشروع خواند، آمریکایی‌ها به شدت عصابی شدند. اکهارد می‌گوید دبیرکل سازمان ملل از من پرسید نظر تو درباره استفاده از لفظ «نامشروع» در جنگ عراق چیست و من به او گفتم به نظرم استفاده از لفظ «نامشروع» شما را به خطر می‌اندازد. 

سخنگوی سابق سازمان ملل در بخشی از کتاب خود می‌نویسد : «عنان در طول این دوره به قدری دچار اضطراب می‌شد که از لرزش دست‌ها و پاهایش می‌شد تشویش او را فهمید، هر چند چهره و حالت او آرام و راحت به نظر می‌رسید». 

به گفته اکهارد، نسخه کنونی کتاب به زبان فرانسه تهیه شده ولی مذاکره با ناشران برای ترجمه آن به سایر زبان‌ها ادامه دارد.
 
اکهارد نوشتن این کتاب را در سال 2006 شروع کرد و به گفته «ماری هوزه» سخنگوی سازمان ملل در ژنو، عنان از مطالب کتاب راضی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها