سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۳
معرفي كتاب «انقلاب فرهنگي در جمهوري اسلامي ايران»

كتاب «انقلاب فرهنگي در جمهوري اسلامي ايران» اثر ناهيد روشن‌نهاد به عنوان كتاب هفته آخر ارديبهشت ماه در سايت سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران معرفي شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، پيروزي انقلاب اسلامي تحولات شگرف و بنيادي در عرصه‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي درپي داشت كه انقلاب فرهنگي در حوزه آموزش و دانشگاه از جمله اين تحولات است و به دليل ماهيت فرهنگي انقلاب اسلامي امري اجتناب ناپذير بود.

بر اساس مطالب كتاب، اوضاع نابسامان دانشگاه‌ها و گرفتار شدن آنان در منازعات سياسي احزاب و گروه‌ها و دور افتادن از وظيفه اصلي خود كه همان آموزش بود، به دغدغه‌‌اي براي مسوولان نظام تبديل شد. از اين‌رو براي حل اساسي موضوع با حكم امام خميني(ره) انقلاب فرهنگي آغاز و ستادي به نام «ستاد انقلاب فرهنگي» تشكيل شد.

كتاب «انقلاب فرهنگي در جمهوري اسلامي» پژوهشي در راستاي بررسي و تشريح ابعاد، پيامدها و نتايج اين رخداد محسوب مي‌شود و در سه بخش به بررسي و تبيين مسأله مي‌پردازد.

بيان و شرح مباحث نظري و تاريخي انقلاب فرهنگي  شرايط و زمينه‌هاي وقوع آن، مباحث آغازين كتاب را تشكيل مي‌دهد و سپس به روند تعليم و تربيت در ميان ايرانيان در ادوار مختلف تاريخي پرداخته شده و همچنين اين پديده از جنبه تاريخي نيز در انقلاب‌هاي چين و كوبا مورد بررسي قرار گرفته است.

بررسي آموزش عالي در ايران و تاريخچه، اهداف، اركان، نحوه تشكيل دانشگاه تهران و دانشگاه‌هاي ساير شهرستان‌ها و تشكيلات وزارت علوم مباحث بعدي كتاب‌اند.

در ادامه زمينه‌ها و علل وقوع انقلاب فرهنگي در قالب علل دور و نزديك و در دو مقطع زماني يعني از آغاز آموزش عالي نوين در ايران تا وقوع انقلاب اسلامي و از پيروزي انقلاب اسلامي تا اعلام انقلاب فرهنگي، بررسي شده‌اند.

در اين ميان مسايل و موضوعاتي چون دانشجويان اعزامي به خارج و دانشجويان داخل كشور، مسايل مربوط به هيات علمي و دانشگاه‌ها، رشته‌ها و برنامه‌هاي درسي، مديريت دانشگاه‌ها و فضاي حاكم بر آنها به عنوان علل دور و وضعيت و اركان تشكيل‌دهنده دانشگاه‌ها در سال 1357-1358 و تحولات آنها در ابتداي سال 1359 تا اعلام انقلاب فرهنگي، به عنوان علل نزديك مورد نقد و بررسي قرار گرفته‌اند.

كتاب «انقلاب فرهنگي در جمهوري اسلامي ايران» اثر ناهيد روشن‌نهاد را انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامي در 271 صفحه منتشر كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط