سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۶
جنگ‌ها و نبردها در سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها»

جنگ‌ها و نبردها به عنوان علامت مشخصه رمان «ارباب حلقه‌ها» سه‌گانه مشهور «جی آر. آر. تالکین» نویسنده بزرگ انگلیسی براي نخستين بار به وسيله دانشگاه «لايب نيتس» آلمان بررسي مي‌شود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از خبرگزاري آلمان، گرچه پرداختن به داستان «ارباب حلقه‌ها» از زاويه جنگ‌ها و  نبردهاي آن تاکنون به نحو وسیعی از سوي «تالکین» دوستان و «تالکین»شناسان منع مي‌شد، اما دانشگاه «لایب‌نیتس» شهر «هانوور» آلمان، برای نخستین بار اقدام به بررسی موضوعی اين سه‌گانه مشهور كرده است.

در این نشست که به تازگی در دانشگاه هانوور آغاز شده سه موضوع قدرت، کشمکش و جنگ در رمان‌های این نویسنده نامدار انگلیسی مورد تجزيه و تحليل قرار مي‌گيرد.

پروفسور «رینر امیگ» در این زمینه می‌گوید : «تالکین» را می‌توان از بنیانگذاران ادبیات فانتزی یا غیرواقعی دانست، اما وی هرگز جنگ‌ طلب یا قدرت‌طلب نبود. با این حال این سوال مطرح است که آیا جنگ در آثار او به شکلی ساده و بی‌تکلف دیده می‌شود؟

«تالکین» به شدت از جنگ تاثیر گرفته است. او در جنگ اول جهانی حضور داشت و از همين رو بسیاری از تصاویر مربوط به نبردها و صحنه‌هاي ويراني‌های رمان «ارباب حلقه‌ها» از جنگ در جبهه‌های غرب جنگ اول جهانی ، ریشه می‌گیرد.

تعبیری که این نویسنده در نوشته‌های خود از جنگ دارد نشان می‌دهد که او جنگ را لازم و اثرات آن را مفید می‌داند. اما در دنیایی خارج از دنیای ادبیات، اظهار نظرهای این نویسنده نامدار، متفاوت با دیدگاهی است که در نوشته‌هایش به چشم می‌خورد.

همچنین در آثار «تالکین» مدل گزینشی اقیانوسی نیز قابل مشاهده است. به طور مثال «هابیت»ها ابدا جنگ را نمی‌شناسند و زندگی آنان سرشار از صلح است. «هابیت»ها مدت‌های مدید در آرامش زندگی کرده‌اند ، چرا که از جایی در خارج حمایت می‌شده‌اند .اما در پایان آن‌ها هم در مورد جنگ دو دل مي‌شوند.

به گفته پروفسور «رینر امیگ»، دنیای خیال در درون خود قلمروهای پادشاهی زیادی دارد که از مستقل شدن بسیار دورند. 

در این نشست همچنین قرار است درباره بازي‌هاي كامپيوتري و میزان فاصله فرد بازی‌کننده با صحنه‌های جنگیدن و نبرد کردن و ضرورت بررسی موشکافانه اين امر، بحث شود.

«تالكين» نویسنده بزرگ انگلیسی و خالق سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» در فاصله سال‌هاي 1892 تا 1973 می‌زیست و اين مجموعه سال‌ها پيش منتشر شده بود اما ساخت يك تريلوژي سينمايي به وسيله «پيتر جكسون» موجب جهاني شدن اين اثر شد.

این نشست تا روز شنبه 12 اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها