دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۲
مناسبات ايران و روسيه در «كتاب‌ماه تاريخ و جغرافيا»

جديدترين شماره «كتاب ماه تاريخ و جغرافيا» با رويكرد «مناسبات ايران و روسيه در قرن نوزدهم» به همراه لوح‌ فشرده فهرست كتاب‌هاي منتشر شده در بهمن‌ماه 87، از سوي موسسه خانه كتاب منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در «سر سخن» شماره 130 ماهنامه تخصصي تاريخ و جغرافيا با عنوان «امپرياليسم روس و انگليس و مسأله ايران و عثماني» به قلم دكتر «حسن آباديان» عضو هيأت علمي دانشگاه بين‌المللي امام خميني (ره) آمده است: «از ابتداي تأسيس حكومت قاجار به اين سوي، هم ايران و هم عثماني به عنوان دو كشور مسلمان همسايه و البته با الگوهاي ديني متفاوت، كانون توجه استعمار روس و انگليس قرار گرفتند، هر چند اين توجه مسبوق به سابقه بود و حداقل به دوره سلسله صفوي بازمي‌گشت. با وصف قدمت رقابت‌هاي استعماري دو قدرت روس و انگليس براي تسلط بر اين دو كشور حساس منطقه‌اي تنها مي‌توانيم به نتايج اين رقابت‌ها كه در قرن نوزدهم و ابتداي قرن بيستم به نتيجه رسيد، دست يابيم.»

در بخش «نظرگاه» اين ماهنامه مطالبي با عنوان «اهميت تركستان براي روسيه» اثر «ديويد مكنزي» با ترجمه «شهرام فرحناكي» ديده مي‌شود.

علاقه‌مندان مي‌توانند در صفحات گفت‌وگوي اين شماره، گفت‌وگو با دكتر «محمد نايب‌پور» عضو هيأت علمي دانشگاه علوم‌انتظامي و دكتر «نصرالله پورمحمدي املشي» عضو هيأت علمي دانشگاه بين‌المللي امام خميني(ره) را با موضوع «مناسبات ايران و روسيه در قرن نوزدهم» مطالعه كنند. دكتر «پورمحمدي» معتقد است از دوران باستان ما با قفقاز و آسياي صغير روابط و مناسبات سياسي و گاهي نيز برخورد نظامي داشته‌ايم، منتهي در منطقه قفقاز حكومت مورد تعامل ايران ازآن خزرها بود.

«پرتوهاي تلاش» عنوان صفحه‌هاي ديگري است كه به موضوعي نظير «سير استعمار انگليس در ايران» نوشته «علي‌اكبر مسگر» مي‌پردازد.
در بخش «بازتاب» نيز «پويش آغازين» به قلم دكتر «حسن حضرتي» و «بازي بزرگ، روسيه و ايران: سفرنامه‌ها و شرق‌شناسي» اثر «مرضيه سليماني»، «سهم روابط محلي در سياست خارجي ايران» اثر «توران طولايي»، «ايران و عثماني» به قلم «ثريا شهسواري»، «ايرانيان و تاجيكان، انكشاف فرهنگ جهاني» به قلم «مسعود عرفانيان»، «كيش مشروطه‌خواهان در ايران و عثماني» اثر «رسول عرب‌خاني» و «سلطه و رهايي» به قلم «بهزاد كريمي» آمده است.

و اما در صفحه‌هاي «كنكاش» نيز مطالبي چون «پندار مليت: جديديه در آسياي ميانه»، اثر «شوشانان كلر» با ترجمه «حبيب‌اله اسماعيلي»، «باژگوني و بدشگوني صدراعظم» اثر «سيد مسعود رضوي فقيه»، «جنبش جنگل» اثر «جواد مرشدلو»، «پان تركيسم و پان آذريسم: مباني، اهداف و نتايج» به قلم «مسعود عرفانيان» و «فارسي‌زبانان از تاريخ خلق تا تاريخ تاجيكان جهان» اثر «قهرمان رزم‌آرا» براي مطالعه توصيه مي‌شود.

«كاتب چلبي» اثر «سارجا اوغلو» با ترجمه «رسول عرب‌خاني» در بخش تاريخ‌نگاران آمده است. يادگارهاي ماندگار نيز مطالبي نظير «اسنادي از روابط ايران و روسيه، از صفويه تا قاجاريه» اثر «سيدرضا حسيني» و «اسناد موقوفات اصفهان» به قلم «علي ططري» است.

همچنين خانه‌هاي تاريخ، رهاورد ديگران، همين ماه، گزارش مجمع عمومي انجمن علمي ايراني تاريخ اسلام، گزارش همايش جنگ غزه، نمايشگاه عكس و اسناد در امارات متحده عربي، كوتاه از تاريخ، پيشخوان تاريخ، نمايه، گزيده كتاب‌شناسي تاريخ مناسبات ايران و عثماني در دوره قاجار به قلم دكتر «جواد ابوالحسني» و چكيده انگليسي نيز پايان‌بخش اين ماهنامه تخصصي به شمار مي‌رود. 

شماره 130 ماهنامه تخصصي، اطلاع‌رساني و نقد و بررسي تاريخ و جغرافيا، همراه لوح فشرده فهرست كتاب‌هاي منتشر شده بهمن‌ماه 87، با بهاي 1200 تومان از سوي موسسه خانه كتاب منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط