چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۵
امنيت ايران و رويكرد ناتو در آسياي مركزي

بررسي تاثيرگذاري ناتو(سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) بر امنيت ايران در كتابي با عنوان «امنيت ايران و رويكرد ناتو در آسياي مركزي» تاليف قوام شربياني منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين كتاب به بررسي اثرات و عواقب گسترش ناتو تا آسياي مركزي و قفقاز بر امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران مي‌پردازد.

در بخشي از مقدمه اين اثر آمده است: «تامين امنيت و ثبات در منطقه اروپاـ آتلانتيك، استقرار و تثبيت نظام‌هاي دموكراتيك در حوزه‌ پيمان شوروي و جمهوري‌هاي تازه استقلال يافته شوروي سابق كه به طور طبيعي به تقويت و تحكيم نفوذ آمريكا در منطقه مي‌انجامد، از مهمترين دلايل گسترش ناتو به شرق است و از ديگر دلايل مي‌توان به محدود كردن نفوذ و مهار كردن كشورهايي همچون روسيه، چين و ايران در منطقه و در جهان از طريق تنگ‌تر كردن حلقه‌ محاصره‌ استراتژيك كشورهاي بالا باشد.»

اين اثر در سه فصل با عنوان‌هاي « ناتو و توسعه»، «گسترش ناتو به شرق، آسياي مركزي و قفقاز» و «تاثير گسترش ناتو بر امنيت ملي ايران» به رشته تحرير در آمده است.

در بخشي از كتاب با عنوان «دلايل گسترش ناتو» آمده است: «آمريكا به دو دليل تمايل به ادامه‌ حيات ناتو تمايل دارد، نخست آنكه واشنگتن به ناتو در مقام بازوي نظامي سياست‌ها و اهداف هژموني جهاني خود مي‌نگرد و حتي برخي ناتو را جعبه ابزار سياست خارجي آمريكا مي‌دانند. دوم آن كه انحلال ناتو مي‌تواند نقش و جايگاه آمريكا را در اروپا به شدت متزلزل كند. آمريكا از طريق ناتو رهبري خود را بر اروپا تحميل كرده است و از اروپا سكويي براي اشراف و تسلط برمنطقه‌ استراتژيك اورآسيا، خاورميانه و مناطق حساس ديگر استفاده مي‌كند. كشورهاي اروپايي هم خواستار ادامه‌ حيات ناتو و حضور آن در اروپا بودند.»

از بخش‌هاي گوناگون اين اثر مي‌توان به علل گسترش ناتو، ناتو و سياست گسترش، اهداف توسعه‌طلبي ناتو، آمريكا و گسترش ناتو، امنيت ملي و ابعاد امنيت ملي ايران اشاره كرد. 

چاپ اول كتاب «امنيت ملي ايران و رويكرد ناتو در آسياي مركزي» از سوي مركز چاپ و نشر وزارت امور خارجه در شمارگان 1000 نسخه، 371 صفحه و بهاي 38000 ريال روانه بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط