چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۹
آفریقای جنوبی در دوراهی سقوط و پیشرفت

حدود پانزده سال پس از برگزاری اولین انتخابات دموکراتیک در آفریقای جنوبی، سردبیر سابق روزنامه «فایننشال تایمز» چاپ ژوهانسبورک در کتابی جدید ادعا کرده که آفریقای جنوبی در حال گذار از دومین مرحله کشمکش است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از واشنگتن تایمز، «آلک روزل» در تازه‌ترین کتاب خود با عنوان «تفنگ مرا بدهید: نزاع برای آفریقای جنوبی از ماندلا تا زوما» مطالعه‌ای گسترده درباره وضعیت آفریقای جنوبی از زمان فروپاشی آپارتاید تا کنون انجام داده است.

«آلک روزل» با اشاره به این که آفریقای جنوبی داراي یکی از بالاترین آمار جرم و جنایت دنیاست و درصد بیکاری در آن به 30 درصد رسیده، به تلفیق منافع حزب حاکم با دولت این کشور اشاره کرده و معتقد است آفریقای جنوبی بر سر یک دو راهی قرار گرفته است : یا باید راه خطرناک حکومت‌های آفریقایی بعد از دوره استعمار را بپیماید یا روشی مثبت‌تر و پر حاصل‌تر را در پیش بگیرد.

روزل در این کتاب 336 صفحه‌ای که به قیمت 26 دلار و 95 سنت عرضه می‌شود، پیشرفت‌های آفریقای جنوبی از سال 1994 به بعد را که حزب کنگره ملی آفریقا به رهبری «نلسون ماندلا» از حزب جنبش آزادی بخش آفریقای جنوبی جدا شد نفی نمی‌کند. اگرچه بسیاری از ناظران، آن موقع خطر جنگ نژادی را منتفی نمی‌دانستند، ولی ماندلا با شخصیت کاریزماتیک بی‌نظیر و تعهد بی‌همتایش به مصالح ملی، ملت آفریقای جنوبی را از گذشته خونین خود بیرون كشيد. 

روزل معتقد است که شکاف اقتصادی عمیق بین سیاهان و سفید‌پوستان که ريشه در خصوصی‌سازی آپارتاید دارد، همچنان ادامه دارد، ولی به هرحال در مقایسه با 20 سال گذشته شرايط بسیار بهتر شده است.

با این وجود نویسنده کتاب به یک دهه ریاست جمهوری «تابو امبکی» و مواضع او در قبال زیمبابوه، پیگیری سیاست‌های بازار آزاد و ایده خاص او درباره اینکه ویروس «اچ.آی.وی» عامل بیماری ایدز نیست، اشاره کرده و آن را نشان دهنده فاصله گرفتن از سنت ماندلا می‌داند. 

نویسنده در کتاب خود تصویر زننده‌ای از «تابو امبکی» به نمایش می‌گذارد و به رابطه نامطلوب ماندلا با او اشاره می‌کند و بعد به «جاکوب زوما» رییس جمهور جدید آفریقای جنوبی می‌پردازد که موضوع فساد چند میلیون دلاری او در معاملات تسلیحاتی دولت آفریقای جنوبی همچنان مناقشه‌برانگیز است. نويسنده تصویر بسیار تیره‌ای نیز از او ارایه کرده و این موضوع را مطرح می‌کند که با وجود چنین رهبری، سرنوشت کشور آفریقای جنوبی روشن است.

«آلک روزل» معتقد است که با توجه به زمینه صنعتی قوی، رشد سریع و محیط غیر روستایی؛ آفریقای جنوبی  تبدیل به یک زیمبابوه جدید نخواهد شد و «جاکوب زوما» نیز تبدیل به «رابرت موگابه» آفریقای جنوبی نخواهد شد، ولی او کار خارق‌العاده‌ای نيز انجام نخواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها