سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۴
«سيري در آثار ايرج ميرزا» منتشر شد

كتاب «سيري در آثار ايرج ميرزا» به كوشش «علي دهباشي» اواخر سال گذشته توسط انتشارات «اختران» روانه بازار كتاب شد. این کتاب به ارزيابي زندگی و آثار اين شاعر از نگاه نويسندگان و اديباني چون محمد جعفر محجوب، يحيي آرين‌پور، نادر نادرپور، سعيد نفيسي، سيروس طاهباز و... پرداخته است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، دهباشي در مقدمه اين كتاب از قول «پروفسور مار»، خاورشناس روسي، ايرج ميرزا را اين چنين توصيف كرده است: مردي بود سياه سوخته و لاغراندام و متوسط القامه و در رفتار و گفتار شكيبا و بردبار. اشعار ايرج وقتي خودش آنها را مي‌خواند، جان مي‌گرفت...

وي در ابتداي مقدمه اين كتاب گفته است: ايرج ميرزا را از زمره شاعران برجسته عصر مشروطيت مي‌دانند. شايد بتوان وي را از شاعران مطرح دوران تجدد در ادبيات ايران نيز به شمار آورد.

مولف در بخش ديگري از مقدمه اين كتاب آورده است: مجموعه حاضر انتخابي است از مقالات درباره زندگي و سروده‌هاي ايرج ميرزا كه در كتاب‌ها و نشريات ادبي از دوران حيات ايرج تا كنون منتشر شده و به صورت اين مجموعه تقديم دوستداران ادب و شعر فارسي مي‌شود. 

در یکی از مندرجات این کتاب، «يحیي آرين‌پور» در مقاله‌اي با عنوان «سيري در زندگي و آثار ايرج ميرزا» به بررسي مراحل مختلف زندگي او پرداخته است. 

وي درباره عقايد ايرج ميرزا درباه شعر و شاعر اين گونه گفته است: «ايرج شاعري را شغل و حرفه خود قرار نداده و به شعر و شاعري نمي‌نازيد و جز به حكم تفنن و فرمان طبع شعر نمي‌سرود. حتي در ابتداي كار خود از لقب فخرالشعرايي كه امير نظام به او داده بود، استفاده نكرد.»

«ستايش مادر» عنوان مقاله‌اي از «غلامحسين يوسفي» است كه در آن به بيان ويژگي‌هاي شعر مادر ايرج ميرزا پرداخته است. وي در اين باره در اين مقاله آورده است: «آن جاذبه خاص كه اين شعر و برخي از ديگر اشعار ايرج ميرزا جلال‌الممالك را از سادگي و رواني، باب فهم كودكان كرده است و نيز در بعضي از معروف‌ترين آثار او متجلي است، ...، چيست؟ بنده تصور مي‌كنم، علاوه بر ديگر مزايا، بارزترين خصيصه شعر ايرج زبان چالاك و بيان گرم و زنده و پوينده اوست و برخورداري هنرمندانه وي از گفتار ساده روزانه مردم و تعبيرات آن كه خود داراي بلاغتي خاص است.» 

«درباره احوال و آثار ايرج و نياكان وي»، «سيري در زندگي و آثار ايرج ميرزا»، «بر كران بيكران»، «ايرج، نام‌آور ناشناخته» و «اخوانيات عارف‌نامه ايرج ميرزا» از جمله ۳۵ مقاله‌اي است كه در اين مجموعه گردآوري شده است. 

بخش ديگر كتاب «مراثي در سوگ ايرج ميرزا» نام دارد. «در سوگ ايرج» سروده ملك الشعراي بهار، «خوشا آن شب» سروده وحيد دستگردی و «ايرج برفت» سروده يحيي دولت آبادي از جمله اين مراثي‌ها است. 

كتاب «سيري در زندگي و آثار ايرج ميرزا» به كوشش «علي دهباشي» اواخر زمستان سال گذشته(۸۷) از سوي انتشارات «اختران» روانه بازار شده است. 

اين كتاب به شمارگان ۲۰۰۰ نسخه، ۴۶۸ صفحه، و طرح روي جلد آن اثر «بيژن جناب» است. 

«سيري در زندگي و احوال ايرج‌ ميرزا» با بهاي ۱۴۰۰۰ تومان در بازار عرضه مي‌شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها