یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۲
معني‌شناسي را دوباره ورق بزنيم

«نگاهي تازه به معني‌شناسي» نوشته فرانک ر. پالمر با ترجمه کوروش صفوي از سوي نشر مرکز براي پنجمين‌بار منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران (ايبنا) اين کتاب در هشت فصل تدوين شده است: فصل اول تحت عنوان «مقدمه» به اصطلاحات معني‌شناسي و معني، رابطه معني‌شناسي و زبانشناسي، زبان گفتاري، ‌معني‌شناسي تاريخي و معني‌شناسي در ساير رشته‌ها مي‌پردازد. در فصل دوم، به نامگذاري، ‌مفاهيم، مفهوم و مصداق، ‌اقسام معني، ‌واژه به عنوان واحد معنايي اشاره شده است.

حذف بافت، بافت موقعيتي، رفتارگرايي و نسبيت زباني مباحثي هستند که در اين فصل سوم به آن‌ها پرداخته شده است. همچنين، ساخت واژگاني عنوان فصل چهارم است که به هم‌معنايي، ‌چندمعنايي و تناقض معنايي، شمول معنايي و تضاد معنايي اشاره دارد.

«بافت زباني»، فصل پنجم، به بافت به عنوان معني، اصطلاحات و همنشيني و دستور اشاره دارد و در فصل بعد، واژه، جمله، قواعد ترکيب‌پذيري معنايي، منطق گزاره‌اي، ‌واقعيت تحليلي و ترکيبي گنجانده شده است.

فصل هفتم با عنوان «معني‌شناسي و دستور» به دستور و واژگان، ‌دستور صوري، جنس و شمار و حالت متعدي و حالت سببي مي‌پردازد و در پايان، فصل آخر به مسائل جاري اشاره دارد. روابط حالت، صورت‌هاي بياني و کنش گفتاري، برنهاده و گزارده، از پيش‌انگاري و ‌معني‌شناسي زايا از مباحث اين فصل هستند.

کوروش صفوي در يادداشت اين کتاب آورده است: « فرانک ر. پالمر نويسنده اين کتاب، از زبانشناسان نامي انگلستان است. کتاب حاضر بر اساس مجموعه سخنراني‌هايي که وي در سال 1971 پيرامون معني‌شناسي ايراد کرد، تدوين شده است. مدتي که پالمر به عنوان استاد مدعو در انستيتو تکنولوژي ماساچوست (MIT ) به تدريس مشغول بود، از محضر وي استفاده بردم. شايد يکي از مهمترين عواملي که سبب دست يازيدن به برگردان اين کتاب شد، همانا مرام و شخصيت آزاده او بود. استاد در روز نخست، درس خود را با اين جمله آغاز کرد: بزرگترين افتخار من اينست که هيچگاه دربند نظريه‌اي خاص در زبانشناسي نبوده‌ام زيرا اين علم وراي تمامي محدوديت‌هاست

در بخشي از اين کتاب آمده: معني‌شناسي اصطلاحي فني است که به مطالعه معني اطلاق مي‌شود. متاسفانه لفظ معني جنبه‌هاي گوناگوني از زبان را در بر مي‌گيرد و هيچ‌گونه همنظري کلي در باره اين که معني چيست يا چگونه قابل توصيف است، وجود ندارد.»

در بخش ديگري اشاره شده است: « روي‌هم‌رفته چنين به نظر مي‌رسد که اگر ما فقط کاربرد عاميانه يا حتي عالمانه واژه‌ها را در نظر بگيريم، پيشرفتي در مطالعه معني حاصل نخواهد شد و در عوض، بايد به بررسي آن امر بپردازيم که معني در چهارچوب يک رشته علمي و آکادميک يا علمي چيست يا چه مي‌تواند باشد. معني‌شناسي، بخشي از زبانشناسي را که مطالعه علمي زبان است، تشکيل مي‌دهد.»

پنجمين چاپ «نگاهي تازه به معني‌شناسي» در شمارگان 1200نسخه، قطع رقعي و 272 صفحه و بهاي 45000ريال از سوي نشر مركز به تازگي روانه بازار كتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها