دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۶
روايتي از  تبعيض نژادي در عربستان

شاید تا کنون هیچ کس موضوع تبعیض نژادی در عربستان سعودی را بررسی نکرده باشد، ولی ظاهرا ورود باراک اوباما به کاخ سفید به عنوان اولین رییس جمهور سیاه پوست، باعث شده موضوع سیاه پوستان عربستان به نحو جدی تری مورد توجه قرار بگیرد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از «کیپ ریپورت»، «طارق الحیدر» نویسنده 29 ساله دانشگاه ملک سعود عربستان در رمان جدید خود با عنوان«حله العبید» (ناحیه بردگان)، موضوع تبعیض نژادی در عربستان را بررسی کرده است.

این رمان، زندگی یک جوان عربستانی به نام یوسف را نقل می‌کند که به صورت تصادفي مادرش را از دست می‌دهد و خود را به یکباره تنها مي‌بيند. او فقط دوستی به نام «رجا» دارد که دارای ملیت دو گانه سعودی و موریتانیایی است.

داستان دوستی «یوسف» با «رجا» که در عربستان سیاه‌پوستي خارجی به شمار می‌رود، زوایای پنهانی از تبعیض نژادی در جامعه عربستان را به تصویر می‌کشد. 

عنوان رمان «حله العبید» از نام ناحیه‌ای در ریاض گرفته شده که جزو مناطق قدیمی این شهر به شمار می‌رود و زمانی بازار برده‌فروشی محسوب می‌شد. این منطقه اکنون به محل استقرار رستوران‌ها ،فروشگاه‌های لوازم موسیقی و فروش لوازم دخانی مانند تنباکو تبدیل شده است.

دولت سعودی نام این ناحیه را تغییر داده ولی ظاهرا واقعیت‌های رخ داده در چنين مکان‌هايي را نمي‌توان تغییر داد و حتی مردم عرب نیز هنوز آن را «حله‌العبید» می‌نامند.

نویسنده کتاب می‌نویسد:« آری! ما هم مثل جوامع دیگر هستیم که از انواع تبعیض آسیب دیده‌اند ولی ظاهرا مردم فکر می‌کنند که جامعه عربستان فقط در معرض خطر قبیله‌گرایی قرار دارد».

به گفته الحیدر مردم سیاه‌پوست تا حدی به خاطر رنگ پوستشان و تا حدی هم به خاطر اینکه به هیچ قبیله‌ای تعلق ندارند، از تبعیض رنج می‌برند زیرا این دو عامل برای بسیاری از مردم عربستان مهم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها