شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۱
آغاز دوره جديد روابط ايران و قزاقستان بر پايه اشتراكات فرهنگي

رييس مركز اسناد و كتابخانه ملي ايران و مشاور فرهنگي رييس جمهور، ظهر امروز(شنبه) در ديدار با درويس علي‌ عبدالستار، مفتي اعظم قزاقستان از آغاز دوره جديد روابط ايران و قزاقستان بر پايه اشتراكات فرهنگي خبر داد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، علي‌اكبر اشعري در اين ديدار روابط دو كشور ايران و قزاقستان را در سطح مناسبي دانست و عنوان كرد: رييسان جمهور دو كشور و بخش‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي و فرهنگي روابط بسيار مستحكمي با هم دارند. 

رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي كشورمان با اشاره به تفاهم‌نامه منعقد شده ميان دو كشور، اظهار داشت: ما ضمن آموزش كارشناسان قزاقي آمادگي داريم، در صورت جمع‌آوري نسخ خطي موجود در قزاقستان براي شناسايي، مرمت و نگهداري از آنها با اين كشور همكاري كنيم.

مشاور فرهنگي رييس جمهور به مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره راه‌اندازي كرسي شناخت شخصيت‌هاي برجسته علمي كشور در دانشگاه‌ها اشاره كرد و گفت: با توجه به علاقه دو ملت به شخصيت «ابونصر فارابي» پيشنهاد مي‌كنيم كرسي فارابي‌شناسي در دانشگاه‌هاي قزاقستان ايجاد شود و آمادگي اين را داريم كه بنياد فارابي را به صورت مشترك و با همكاري نهادهاي فرهنگي قزاق راه‌اندازي كنيم.

درويس علي عبدالستار، مفتي اعظم قزاقستان و نخستین مؤسس كرسي زبان فارسي در دانشگاه‌هاي اين كشور نيز در ايران با اشاره به سابقه طولاني روابط دو كشور گفت: وجود شهرهاي هم‌نام و همچنين كلمات مشترك، نشانه‌اي از اشتراك فرهنگي دو ملت است كه امروز علاقه دو كشور براي گسترش روابط، فرصت مناسبي براي فعالان فرهنگي در همكاري‌هاي علمي و فرهنگي ايجاد كرده است.
 
عبدالستار به برخي دلايل ايجاد كرسي زبان فارسي در قزاقستان اشاره كرد و گفت: ما براي شناخت تاريخ و فرهنگ اصيل خود، نيازمند آشنايي با يكي از پايه‌هاي زبان فارسي هستيم. 

مفتي اعظم قزاقستان در پايان از همكاري سازمان اسناد و كتابخانه ملي كشورمان با كتابخانه ملي قزاقستان، راه‌اندازي اتاق مطالعات قزاقستان و نصب مجسمه«آباي» شاعر ملي اين كشور در كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران قدرداني كرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط