سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۷
زیبایی‌شناسی کارکردی و ارزش‌ زیبایی‌شناختی

کتاب «زیبایی‌شناسی کارکردی»، نوشته‌ی گلن پارسونز و آلن کارلسون، مطالعه‌ای‌‌ فلسفی و موشکافانه است در‌ بررسی رابطه‌ میان کارکرد و ارزش زیبایی‌شناختی که بیش‌تر به واسطه سنت‌های فلسفی موجود، دو امر مجزا انگاشته می‌شوند.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سایت آمازون، نویسندگان این کتاب با پروراندن و ارایه تعریفی کلی از مفهوم هنر کارکردی کار خود را آغاز می‌کنند و در ادامه می‌کوشند درباره چگونگی نقش کارکرد در دریافت زیبایی‌شناسانه کنکاش کنند. آنها در این بخش به نظریات چند تن از متفکران برجسته در طول تاریخ زیبایی‌شناسی رجوع می‌کنند.

از دیگر مواردی که در این کتاب به بحث گذاشته شده است ملاحظاتی درباره رابطه‌ زیبایی کارکردی با چشم‌انداز‌های مشخص در تفکر زیبایی‌شناسانه معاصر است، به ویژه آن‌چه غنای شناختی نامیده می‌شود؛ یعنی دیدگاه معطوف به ارزش زیبایی‌شناختی موجود در هنر و طبیعت.

پارسونز و کارلسون استدلال می‌کنند که پرداختن به طبیعت کارکرد در فلسفه علم، می‌تواند ما را در سیر پرسشگری‌مان در حل مسائل فلسفی مشخص یاری کند. مسائلی که به سبب ایده‌هایی ایجاد شده‌اند که نقش مهمی را برای شناخت کارکرد در درک زیبایی‌شناسانه بازی می‌کنند.

به اعتقاد مؤلفان این کتاب، اگرچه مباحث و گفت‌وگوهای فلسفی درباره‌ درک زیبایی‌شناسانه تا حد زیادی متمایل به تمرکز و گاه منحصرا درباره‌ آثار هنری هستند، اما گستره درک زیبایی‌شناسانه بسیار وسیع‌تر از آن است.

آنها تأکید می‌کنند که نه فقط هنر، بلکه همچنین طبیعت، معماری و حتي بسیاری از امور دنیوی و روزمره مانند ابزارها، لباس‌ها، وسایل خانه و وسایل ورزشی، امور زودگذری هستند که می‌توانند متعلق درک زیباشناسانه ما قرار بگیرند.

به همین دلیل است که پارسونز و کارلسون در نیمه دوم کتاب خود، جایگاه و اهمیت زیبایی کارکردی در درک زیبایی‌شناسانه را در پهنه‌ای وسیع از امور گوناگون به بررسی می‌نشینند. فصل پایانی به کاوش زیبایی کارکردی در طبیعت و محیط طبیعی، معماری و محیط برساخته توسط انسان‌ها، رویداد‌ها و فعالیت‌ها و در نهایت هنر و جهان هنری می‌پردازد.

مؤلفان این کتاب در هریک از این موارد، استدلال‌هایی می‌آورند تا نشان دهند که زیبایی کارکردی به تجربه زیباشناسانه ما وضوح می‌بخشد و ما را در سخن‌گفتن از نتایج تئوریک گوناگونی که به واسطه این ابژه‌های مختلف ادراک برجسته ‌شده‌اند، یاری می‌کند.

کتاب «زیبایی‌شناسی کارکردی»، نوشته گلن پاسونز، استادیار فلسفه در دانشگاه رایرسون تورنتو و آلن کارلسون، استاد فلسفه در دانشگاه آلبرتا در ۲۴۰ صفحه و به زبان انگلیسی از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط