شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
بیش از ۱۰ هزار عنوان کتاب در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ منتشر شد/ پیشتازی آثار تألیفی

اردیبهشت‌‌ماه سال جاری هزار و ۴۰۵ ناشر، 10 هزار و 176 عنوان کتاب را منتشر که از این تعداد ۷هزار و ۲۲۳ عنوان کتاب تالیف است.

به ‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آمار موضوعی کتاب‌های ثبت شده در بانک اطلاعاتی خانه‌ کتاب و ادبیات ایران در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که در این ماه در مجموع ۱۰هزار و ۱۷۶عنوان کتاب از سوی هزار و ۴۰۵ ناشر منتشر شده است.
 
از مجموع آثار منتشر شده در این ماه ۷هزار و ۲۲۳ عنوان کتاب تألیف و ۲هزار و ۹۵۳ عنوان کتاب ترجمه در پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفت. بیشترین آثار تألیفی در موضوعات کمک درسی، ادبیات، علوم اجتماعی، کودک و نوجوان و دین بوده و بیشترین آثار ترجمه‌ای به موضوعات کودک و نوجوان، ادبیات، علوم عملی، فلسفه و روان‌شناسی و علوم اجتماعی اختصاص پیدا کرده است.
 
 در دومین ماه بهار ۱۴۰۲ بیشترین کتاب‌ها با موضوعات ادبیات، کمک درسی، کودک و نوجوان و علوم اجتماعی منتشر شده‌اند و موضوعات ادبیات، علوم اجتماعی، علوم عملی، کودک و نوجوان و کمک درسی در فهرست بیشترین کتاب‌های چاپ اول  قرار گرفتند و بیشترین کتاب‌های چاپ مجدد به موضوعات کمک درسی، ادبیات، کودک و نوجوان، علوم اجتماعی و فلسفه و روان شناسی تعلق گرفت.
 
از مجموع کل کتاب‌‎های منتشر شده در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در مجموع ۶هزار و ۴۷۸ عنوان چاپ اول و مابقی چاپ مجدد بودند. ناشران استان تهران ۶۴درصد از آثار چاپ اول و ناشران استان قم  ۱۰درصد آثار چاپ اول را از آن خود کردند و مابقی کتاب‌ها  از سوی ناشران سایر استان‌ها راهی بازار نشر شدند.
 
همچنین از مجموع کتاب‌های منتشر شده در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در مجموع  ۷هزار و ۷۸ عنوان کتاب در استان تهران و مابقی در سایر استان‌ها منتشر و پیش‌روی خوانندگان قرار گرفته است.
 
شمارگان کل کتاب‌های منتشر شده در این ماه به ۸ میلیون و ۷۳۲ هزار و ۶۲۵ نسخه و میانگین شمارگان به ۸۵۸ نسخه رسیده است. بیشترین شمارگان کل کتاب‌ها به موضوعات کودک و نوجوان، کمک درسی، ادبیات، علوم اجتماعی و دین تعلق گرفته است و موضوعات کودک و نوجوان، کمک درسی، علوم طبیعی و ریاضیات، تاریخ و جغرافیا و دین به ترتیب بیشترین میانگین شمارگان کتاب‌ها را در این ماه به نام خود ثبت کرده‌اند.
 
 از نکات قابل توجه در گزارش کتاب های منتشر شده در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ اختصاص بیشترین شمارگان کل کتاب‌ها به موضوعات کودک و نوجوان است که سهم این کتاب ها از کل شمارگان منتشر شده ۱میلیون و ۹۳۱ هزار و ۶۸۵ عنوان بوده است.
 
به گزارش ایبنا؛ به نقل از روابط‌عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، همچنین انتشارات اعلایی، محراب قلم، معجزه علم، شرکت انتشارات فنی ایران، آموزشی تألیفی ارشدان، آذر‌آبادی، پیام عدالت، ریگا، فراهنر و کاگو به‌عنوان ۱۰ ناشر پُرکار کودک و نوجوان در اردیبهشت ماه سال جاری براساس بیشترین تعداد چاپ اول شناخته شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها