چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
«فراسوی نگاتیوها؛ ساختار گفتمانی در فیلم‌های سینمای ایران» به بازار نشر آمد

رسول نظرزاده در کتاب «فراسوی نگاتیوها؛ ساختار گفتمانی در فیلم‌های سینمای ایران» به مطالعه ساختاری، جامعه‌شناسانه و تطبیقی سینمای ایران پرداخته است.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «فراسوی نگاتیوها؛ ساختار گفتمانی در فیلم‌های سینمای ایران» نوشته رسول نظرزاده راهی بازار کتاب شده است.

در مقدمه کتاب به‌قلم رسول نظرزاده می‌خوانیم: «سینمای ایران هنوز از جنبه‌های گوناگون مورد مطالعه تطبیقی جدی قرار نگرفته است. هنوز بخش‌های بسیاری از آن بدون مطالعه باقی‌ مانده است. بررسی این جنبه‌ها نه‌تنها به چگونگی کاربرد مفاهیم و اجرای آن‌ها در فیلم‌ها کمک می‌کند که حتی شناخت جنبه‌های گوناگون مطالعه فرهنگی سینمای ایران را نیز در بر می‌گیرد. سینمایی که با همه فرازوفرودهایش بازتابی از فرهنگ تصویری و نمایشی و ادبی و بومی مردم خود نیز هست. بررسی تفاوت این نگره‌ها در دهه‌ها و سال‌های مختلف، به‌دور از پیش‌داوری‌ها و قضاوت‌های آنی، کار پژوهشگران و محققان رشته‌های گوناگون است.

این مطالعات در چنین روندی با تکیه‌ بر جنبه‌های گوناگون فرهنگی، ساختاری، تطبیقی و بینارشته‌ای سینمای ایران بنا شدند. شاید بعدها دیگر پژوهشگران نیز بر سر این‌گونه پژوهش‌ها بنشینند و فیلم‌ها را از جنبه‌های گوناگون و تازه‌ای مورد بررسی قرار دهند.

معتقدم هنوز مطالعه فیلم سینمای ایرانی نیازمند جست‌وجوهای تازه تاریخی و تحلیلی‌ساختاری است. به این دلیل که در این زمینه‌ها هنوز حفره‌ها و کم‌کاری‌های بسیاری وجود دارد.
روش‌شناسی هر مطالعه در کتاب حاضر این‌گونه است: نخست در مقدمه یا بخش اول، نگاه و نگره و اهمیت و چهارچوب مختصر موضوع بیان می‌شود تا سپس در بدنه آن با تحلیل‌های نمونه‌های گوناگون با تضادها، چرخش‌ها، چرخه‌ها و تناقض‌های تاریخی‌تفسیری آن روبه‌رو شویم. در انتها نیز در یک جمع‌بندی، دوباره به چهارچوب‌ها و عناصر غالب هر بررسی اشاره شده است. مطالعه ساختاری، مطالعه جامعه‌شناسانه، مطالعه زنان، مطالعه تطبیقی، و مطالعه شعر/صنعتی اجزای اصلی این تحقیق روشمند و خواندنی محسوب می‌شوند.»

کتاب «فراسوی نگاتیوها؛ ساختار گفتمانی در فیلم‌های سینمای ایران» نوشته رسول نظرزاده در ۳۴۸ صفحه با قیمت ۲۳۰هزار تومان از سوی انتشارات مروارید به بازار نشر روانه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها