سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
خدمات کتابخانه‌های عمومی شیراز ارتقا یابد

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس خواستار افزایش کیفیت خدمات کتابخانه‌های عمومی این شهر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، در نشستی با حضور کارشناسان اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس و فاطمه صفری‌راد، محمدحسین فیروزی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شیراز، با مسئولان کتابخانه‌های عمومی شیراز دیدار و گفت و گو کرد.
 
وی در این دیدار با اشاره به وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان فارس گفت: اولویت ما بهبود کتابخانه‌های موجود است نه افزایش تعداد کتابخانه‌ها؛ لازم است سطح کیفی کتابخانه‌ها و خدمات را ارتقا دهیم.
 
سرپرست کتابخانه‌های عمومی فارس با اشاره به کلنگ‌زنی کتابخانه مرکزی شیراز عنوان کرد: ساخت کتابخانه مرکزی شیراز، بازسازی کتابخانه شهید دستغیب و بازطراحی کتابخانه رئیسی اردکانی به عنوان یک کتابخانه استاندارد، سرانه زیربنای کتابخانه‌ای در کلانشهر شیراز را ارتقا می‌دهد.
 
وی خواستار برنامه‌ریزی کلان در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی در شهر شیراز شد و اضافه کرد: کار فرهنگی را باید تیتر و شاخص کتابخانه‌های عمومی قرار گیرد. طرح‌ها و اقدامات گسترده‌ای در کتابخانه‌های عمومی شیراز در حال انجام است؛ اما با توجه به تعداد و پراکندگی کتابخانه‌های عمومی در شهر شیراز، کافی نیست. نقش و اهمیت کتابخانه‌های عمومی با فعالیت کتابداران در جامعه تبیین می‌شود.
 
فیروزی همچنین بیان کرد: توجه به مناطق محروم و کتابخانه‌های حاشیه شهر بسیار مهم است. با ایجاد کتابخانه‌های سیار می‌توان خدمات کتابخانه‌ای را مناطق حاشیه‌ای و روستاها بیشتر کرد.
 
سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان فارس با تأکید بر اینکه باید اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی را دنبال کنیم، گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی مهم‌ترین اقدام فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است. لازم است برای جذب حداکثری افراد به مشارکت در این رویداد مهم تلاش شود.
 
وی با بیان اینکه بسیاری از کتابخانه‌های عمومی در شیراز در بوستان ها مستقر است، یادآور شد: کمیته بررسی کتابخانه‌های موجود در بوستان‌ها تشکیل و درباره چالش‌های این کتابخانه‌ها با شهرداری و شورای شهر رایزنی خواهد شد.
 
فیروزی با تأکید بر اینکه کتابخانه‌های عمومی شهر شیراز به کارگروه فرهنگی نیاز دارد، اضافه کرد: تمامی فعالیت کتابخانه‌ها در نهایت باید به عضویت و امانت کتاب بیانجامد؛ هدف اصلی افزایش سرانه مطالعه و میران مراجعه افراد به کتابخانه است.
 
فاطمه صفری‌راد، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شیراز نیز در این نشست عنوان کرد: در حال حاضر 36 کتابخانه عمومی در شهر شیراز وجود دارد که از این میان،  4 کتابخانه روستایی و یک کتابخانه سیار است.
 
وی عنوان کرد: با توجه به نقش کتابخانه‌های عمومی در ابعاد زندگی اجتماعی، توسعه اقتصادی، آموزش مادام‌العمر، تبادل فرهنگی، پرکردن اوقات فراغت و ...، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای در کتابخانه‌های عمومی شهر شیراز آغاز شده است و ادامه خواهد یافت؛ کتابداران نیز باید مهارت‌های خود را افزایش دهند.
 
به گزارش ایبنا؛ در ادامه این دیدار مسئولان کتابخانه‌های عمومی درباره مسائل و مشکلات، نیازهای کتابخانه‌ای، و طرح‌ها و اقدامات ترویجی در کتابخانه‌های عمومی گفت‌وگو کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها